- Startsida
- Bo, trafik och miljö
- Avfall och återvinning
- Faktura från vatten och renhållning
Faktura från vatten och renhållning
Här hittar du information om fakturan från vatten och renhållning. Kom ihåg att kommunen inte får någon information om ägarbyte eller adressändring från Lantmäteriet eller Skatteverket. Det måste du anmäla själv och du kan enkelt göra det via våra e-tjänst.
Ägarbyte ska anmälas vid arv, gåva eller försäljning. Observera att säljaren är betalningsskyldig fram till dess ägarbytet har gått igenom hos lantmäteriet. När ägarbytet är genomfört förs abonnemanget för Vatten och renhållning över till köparen och avgifterna korrigeras. Sopkärlet lämnas kvar och tas över av köparen.
Köpare, säljare eller mäklare kan anmäla via e-tjänsten.
Anmäl ägarbyte i vår e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Adressändring gör du om du exempelvis byter efternamn eller flyttar. Om ni är fler delägare till en fastighet och vill ändra vem fakturan ska gå till handlar det också om en adressändring. Vi kan skicka fakturan till den ni väljer, men alla delägare är solidariskt betalningsansvariga för de kostnader avseende vatten och renhållning som uppkommer på fastigheten.
Om du vill att dödsboets fakturor ska gå till en tillfällig adress kan vi lägga in en c/o-adress.
Anmäl adressändring för fakturor i vår e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Har du frågor om din faktura?
Använd e-tjänsten fakturafrågor om du ska beställa fakturakopia, söka anstånd eller meddela eventuella felaktigheter gällande din faktura från vatten och renhållning.
Använd e-tjänsten Fakturafrågor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När kommer fakturan?
När kommer fakturan?
Fakturan kommer kvartalsvis i mars, juni, september och december. Det finns inte möjlighet att få fakturan med annat intervall.
Vilka får en faktura?
Vilka får en faktura?
Det är alltid den som är lagfaren ägare enligt lantmäteriets register som är avgiftskyldig och får fakturan från vatten och renhållning. Vi skickar inte fakturor direkt till hyresgäster. Även autogiro och e-faktura via bank kan endast läggas upp på den som är lagfaren ägare.
Om det finns fler delägare går hela fakturan till en delägare. I e-tjänsten Adressändring kan ni meddela vilken delägare som ska vara fakturamottagare.
Hur mycket kostar det?
Vilka fakturaalternativ finns det?
Vilka fakturaalternativ finns det?
Från Vatten och renhållning finns fem olika sätt att få fakturan på:
- e-faktura - direkt till din internetbank
- Autogiro
- e-postfaktura
- Digital brevlåda- exempelvis Kivra
- Pappersfaktura
Här nedan kan du läsa mer om de olika alternativen.
e-faktura
e-faktura
e-fakturorna skickas endast elektroniskt, direkt till din internetbank. Alla uppgifter, som OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade.
Anmälan och avanmälan gör du via din bank. I din internetbank letar du upp listan över företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Krokoms kommun Vatten och renhållning.
Privatpersoner och företag som är fastighetsägare och har svensk bank kan ansöka om e-faktura.
Autogiro
Autogiro
Autogiro är ett smidigt sätt att betala på. Betalning dras automatiskt från ditt konto på den dag som fakturan förfaller. Detta kostar inget extra. Du behöver bara se till att det finns pengar på kontot. Sedan kan du se att betalning skett på ditt kontoutdrag från banken.
Du får en pappersfaktura som vanligt. Om du inte vill ha pappersfakturan kan du kombinera autogiro med e-faktura eller e-postfaktura.
Privatpersoner och företag som är fastighetsägare kan välja autogiro.
e-postfaktura
e-postfaktura
e-postfaktura är en elektronisk faktura som skickas till den e-postadress som du anmält. Du kan kombinera e-postfaktura med autogiro.
Alternativet är möjligt för privatpersoner, såväl svenska som utländska samt företag. e-postfaktura är ett bra alternativ om man har en hyresgäst, eftersom du enkelt kan maila vidare fakturan. Betalas inte e-postfakturan i tid får fastighetsägaren en pappersfaktura som påminnelse.
Digital brevlåda
Digital brevlåda
Med en digital brevlåda får du post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Den digitala brevlådan kan du se via webben eller mobilapp. Du loggar in med hjälp av bank-ID. Det kostar inget att ha en digital brevlåda.
Privatpersoner, enskilda firmor och företag kan ha digital brevlåda.
Pappersfaktura
Pappersfaktura
Vi vill minska antalet pappersfakturor, eftersom det minskar mängden papper, transporter och kostnader för porto.
Om du anmält att du vill ha myndighetspost till digital brevlåda skickas fakturor från Vatten och renhållning dit. Om du inte vill ha fakturan digitalt måste du göra ett aktivt val. Läs mer under Digital brevlåda.
Du måste även välja bort de digitala alternativen epostfaktura och e-faktura.
Är du utlandskund?
Om du angett en fakturaadress utanför Sverige, finns det IBAN-nummer och BIC-kod på din faktura. Ovanför fastighetens adress och fastighetsbeteckning står alla uppgifter du behöver för att kunna betala din faktura från utlandet. Ange alltid kundnummer och fakturanummer i meddelandefältet.
Saknas IBAN-nummer och BIC-kod mailar du till kundcenter@krokom.se så vi får kontrollera att rätt landskod är ifylld på ditt kundnummer.
Ett bra alternativ är att anmäla sig till e-postfaktura, så att fakturan kommer i god tid.
Anmäl e-postfaktura i vår e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du inte betalar i tid
Om du inte betalar i tid
- Om du inte betalar din faktura innan den förfaller skickar vi en påminnelsefaktura till dig tidigast efter 8 dagar. Du har då 8 dagar på dig att betala påminnelsefakturan. Påminnelseavgiften läggs på följande faktura.
- Har du kommunalt vatten och avlopp skickas en avisering om avstängning av vattenleveransen, som ska vara betalad inom 10 dagar. Om inte betalning kommer in inom angiven tid stängs din vattenleverans av och du debiteras enligt aktuell va-taxa för avisering, avstängning och påsläpp av vatten. Ärendet skickas därefter till Intrum Justitia AB, vilket medför en inkassokostnad.
- Har du bara renhållningstjänster skickas ärendet till Intrum Justitia AB och du får betala inkassokostnad.
- Vid betalning av faktura efter förfallodag debiteras alltid dröjsmålsränta enligt räntelag.
Kom ihåg att det är bättre att ta kontakt med oss vid frågor om betalning än att kravprocessen påbörjas.
Dröjsmålsränta
Vi tar ut dröjsmålsränta från den dag betalning skulle ha skett fram tills dess att fakturan är betald. Räntan tar vi ut på nästa faktura.
Här ser du gällande dröjsmålsränta
Kan du få anstånd eller delbetala din faktura?
Du måste alltid ta kontakt med oss om du önskar anstånd, delbetalning eller har frågor kring betalning.
Oftast är det inga problem att få anstånd med en faktura. Vi kan dock inte ta bort dröjsmålsräntan som beräknas från förfallodagen fram tills att fakturan är slutbetald. Om du vill delbetala fakturan använder du samma OCR-nummer vid varje delbetalning.
Kan jag få en avbetalningsplan?
Avbetalningsplan hanteras av Intrum Justitia och kostnader i form av bland annat uppläggningskostnad och aviavgifter tillkommer. Behöver du en avbetalningsplan tar du själv kontakt med Intrum Justitia AB.
Har du fått brev från Inkasso eller Kronofogdemyndigheten?
Har du fått brev från Intrum Justitia AB eller Kronofogdemyndigheten är det viktigt att du tar kontakt med dem omedelbart vid frågor och invändningar! Vi har lämnat ärendet vidare och kan inte hjälpa dig förrän Intrum Justitia AB eller Kronofogdemyndigheten tar kontakt med oss.
Har du fått en kreditfaktura?
Har du fått en kreditfaktura?
Längst ner på fakturan står det om beloppet kommer att krediteras på nästa faktura eller återbetalas.
Vid återbetalning sätts pengarna in på det konto som finns i kontoregistret, ofta ett lönekonto. Finns inget konto registrerat får du en utbetalningsavi. Vill du vara säker på att pengarna kommer in på det konto du önskar kan du kontrollera med din bank att kontot finns registrerat i kontoregistret. Vi skickar återbetalningsfiler till banken med jämna mellanrum, oftast kommer återbetalningen i samband med förfallodatumet på kreditfakturan.
Det går bra att ta kontakt med Kundcenter om man vill ändra det angivna återbetalningssättet. Kontakta Kundcenter i god tid innan förfallodagen så att återbetalningen inte redan är skickad.
E-tjänster
- Anmäl ägarbyte Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Anmäl adressändring för fakturor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Anmäl eller avanmäl autogiro Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Beställ avfallshämtning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Fakturafrågor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Hantera e-postfaktura Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Beställ och hantera sopkärl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
-
Kundcenter Telefon: 0640 161 00 E-post: kundcenter@krokom.se
Läs mer
- Avfallstaxa 2024 Pdf, 380.7 kB, öppnas i nytt fönster.
- Föreskrifter om avfallshantering Pdf, 246.1 kB, öppnas i nytt fönster.
- Avfallsplan Pdf, 780 kB, öppnas i nytt fönster.
- Sveriges avfallsportal Sopor.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Förpackningsinsamlingen, FTI Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Hitta en återvinningsstation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.