- Startsida
- Kommun och demokrati
- Fakta om kommunen
- Ekonomi
- Faktura från Krokoms kommun
Faktura från Krokoms kommun
Här hittar du generell information om fakturor från Krokoms kommun.
E-faktura
E-faktura
Om du är ansluten till en internetbank kan du betala dina fakturor från Krokoms kommun elektroniskt. På e-fakturan är alla uppgifter ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera och godkänna fakturan. Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna om e-faktura.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-fakturan?
Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-fakturan?
Om du har frågor om betalningen av fakturan ska du kontakta din internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kan du kontakta Krokoms kommun på telefon 0640-161 00 eller via e-post till följande adresser:
Barnomsorg och äldreomsorg: efakturaomsorg@krokom.se
Vatten och renhållning: kundcenter@krokom.se
Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Här hittar du de förvaltningar som har e-fakturor i Krokoms kommun.
För att få e-faktura gör du så här
- Ha en gammal pappersfaktura till hands så du kan uppge ditt kundnummer
- Logga in på din internetbank
- Klicka dig fram till e-faktura
- Sök efter Krokoms kommun och följ anvisningarna
Anmälan kan även göras då du betalar en pappersfaktura via din internetbank. Ett erbjudande om att få e-faktura från Krokoms kommun visas efter att du har betalat din faktura.
När får jag e-fakturan?
När får jag e-fakturan?
Den kommer till din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan. Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms- och e-posttjänster för information om att man fått en ny e-faktura.
Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Ja, du kan ansöka om att dina e-fakturor ska betalas med autogiro. Det innebär att du får en e-faktura, som inte behöver godkännas och som automatiskt betalas på förfallodagen. Anmälan till autogiro gör du via en länk i din internetbank.
En del Internetbanker erbjuder möjligheten att ange att e-fakturorna ska betalas automatiskt. För dig fungerar det på samma sätt som betalning med autogiro.
Kan jag betala någon annans e-faktura via min internetbank (till exempel make/makas faktura)?
Kan jag betala någon annans e-faktura via min internetbank (till exempel make/makas faktura)?
Ja, men inte fakturor från Vatten och renhållning. Du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.
Fakturor från Vatten och renhållning kan bara betalas av fastighetsägaren.
Vad händer om jag missar att betala en e-faktura?
Vad händer om jag missar att betala en e-faktura?
Krokoms kommun skickar ut eventuella betalningspåminnelser och inkassokrav i pappersform.
Digital brevlåda
Digital brevlåda
Med en digital brevlåda får du post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Den digitala brevlådan tar du del av via webben eller mobilapp. Du loggar in med hjälp av bank-ID. Det kostar inget att ha en digital brevlåda.
Genom en digital brevlåda tar du emot din post på ett säkert, miljövänligt och snabbt sätt. Digitala utskick minskar mängden papper, transporter och pengar för porto. Det går också snabbare för dig att få dina fakturor och du kommer åt din post via din digitala brevlåda när som helst. Det är dessutom säkrare att leverera din post, eftersom du loggar in med bank-ID för att ta del av din faktura.
Om du valt Kivra som leverantör kan du även betala din faktura direkt i appen.
Om du anmält dig till digital brevlåda för att du vill ha post från Skatteverket och kunna deklarera digitalt, men inte vill att din faktura från Krokoms kommun skickas dit kan du välja något av distributionssätten e-faktura, autogiro eller e-postfaktura.
Du kan även gå in hos din leverantör för digital post och avmarkera att du inte vill ha post från Krokoms kommun. Då kommer vi fortsätta att skicka en pappersfaktura till dig.
Privatpersoner, enskilda firmor och företag kan välja digital brevlåda.
Hur ansluter jag mig till en digital brevlåda?
Hur ansluter jag mig till en digital brevlåda?
En digital brevlåda skaffar du enklast genom att besöka Skatteverkets webbplats. Där får du information om vilka digitala brevlådor du kan skaffa. Du registrerar dig med bank-ID och använder sedan ditt bank-ID för att logga från vilken enhet som helst.
Hur vet jag om jag har en digital brevlåda?
Hur vet jag om jag har en digital brevlåda?
Logga in på Skatteverkets mina sidor för att se om du har en digital brevlåda.
Hoppa vidare till Skatteverkets mina sidor. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad gör jag om jag inte vill ha fakturan till den digitala brevlådan?
Vad gör jag om jag inte vill ha fakturan till den digitala brevlådan?
Om du väljer e-faktura via bank, autogiro eller e-postfaktura som distributionssätt för din faktura från Krokoms kommun kommer din faktura skickas på det sättet istället.
Om du även fortsättningsvis vill ha post från Skatteverket och kunna deklarera digitalt kan du gå in hos din leverantör för digital post och avmarkera att du inte vill ha post från Krokoms kommun digitalt. Då kommer vi fortsätta att skicka en pappersfaktura till dig.
Hur kontaktar jag supporten?
Hur kontaktar jag supporten?
Om du har problem med eller frågor om din digitala brevlåda ska du kontakta supporten hos den leverantör du valt.
De kan handla om att du vill avanmäla digital post, avanmäla just Krokoms kommun eller lägga in att du vill få en avisering i din mail eller mobil om det kommer in nya saker i brevlådan.
Kivra
0770 457 000 eller via hemsida:
Länk till Kivras hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Min myndighetspost
0771 11 44 00 eller via hemsida:
Länk till Min Myndighetsposts hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Digimail
support@digimail.se
eBoks
0771 888 500 eller via hemsida:
Länk till eBoks hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad händer om du inte betalar i tid?
Vad händer om du inte betalar i tid?
Har du varit sen med betalningen tar vi ut avgifter. Missar du att betala den digitala fakturan i tid så får du påminnelse via vanlig post.
Påminnelseavgift
Har du glömt att betala fakturan skickar vi en påminnelse cirka åtta dagar efter förfallodagen och vi tar ut en påminnelseavgift.
Dröjsmålsränta
Vi tar ut dröjsmålsränta från den dag betalning skulle ha skett fram tills dess att fakturan är betald. Räntan tar vi ut på nästa faktura. Vi hanterar dröjsmålsränta enligt §6 i Räntelagen med gällande referensränta + 8%.
Kontakt
-
Kundcenter Telefon: 0640 161 00 E-post: kundcenter@krokom.se