Om du undrar över något eller är missnöjd med vård, bemötande eller om det omhändertagande du fått, tala i första hand med den personal som har det direkta ansvaret för din vård eller med chefen för verksamheten. Deras uppgift är att hjälpa dig tillrätta.
Kan ni inte lösa problemet, kan du vända dig till patientnämnden. Den är till för att upprätthålla och utveckla relationerna mellan vårdgivaren och patienten. Om du vill får du vara anonym. Det är kostnadsfritt att vända sig till patientnämnden.
Om du drabbas av en skada i samband med kommunal hälso- och sjukvård kan du ha rätt till ekonomisk ersättning enligt patientskadelagen. Det kan vara skador som uppkommer inom sjukvård i till exempel ett särskilt boende, vid skolhälsovård eller hemsjukvård.
Patientförsäkringen ersätter fysiska och psykiska skador som orsakats av undersökning, vård och behandling, oriktiga diagnoser, fel hos eller felaktig hantering av medicinska produkter och sjukvårdsutrustning, smittämnen som överförs i samband med vården, olycksfall som inträffar i samband med vården eller oriktig hantering av läkemedel.
Om du råkar ut för en skada i samband med kommunal hälso- och sjukvård och vill kräva ekonomisk ersättning från patientförsäkringen måste du göra en skriftlig skadeanmälan.
Mer information om hur du går tillväga kan du få av verksamhetschef för bistånd, hälsa och sjukvård.
Länk till mer information om Patientnämnden på Regionens hemsida
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.