Artikeln kan vara inaktuell

Målet är världens bästa boende och liv

Två personer sitter vid köksbordet

För några år sedan drogs verksamheten inom Stöd och service med stora prob­lem. Det hela kulminerade när fusket med arbetstider upptäcktes. Ett om­fat­tande arbete drogs igång för att vända den negativa utvecklingen och nu börjar resul­taten synas.

Året var 2017 och de svarta rubrikerna avlöste varandra i lokala medier. Det blev startskottet på ett omfattande arbete med målet att höja kvaliteten. Malin Andersson var ny som verksamhetschef och hon berättar att hon fick en tuff start på det nya jobbet, men att det ganska snabbt började märkas en positiv förändring.

– Vi identifierade ett antal huvudområden att jobba med. Om jag ska lyfta några viktiga förändringar så upplevs ledarskapet som bättre nu och kompetensen hos vår personal är högre. Dessutom involverar vi brukarna i högre utsträckning och det är en mycket viktig förbättring. Det är för dem vi finns till och det får vi aldrig glömma, säger Malin Andersson.

Andreas Lif och Maria Karlsson bor på gruppboendet Villan i centrala Krokom. Här bor fyra personer i varsin lägenhet och Andreas och Maria berättar att de trivs jättebra. Före jul anordnades det första medborgardialogmötet för dem som jobbar inom daglig verksamhet. Syftet var att politikerna skulle få lite bättre kunskap om hur den dagliga verksamheten fungerar för att på så sätt kunna hitta för­bättringsområden. Både Andreas och Maria var med på det mötet och de berättar att ett av de pro­blem som lyftes var att det är så kallt i badhuset på Nyheden.

– Det har blivit bättre nu, både i duscharna och i bassängen. Jag hoppas att det blir fler sådana här möten framöver så att vi får berätta om sånt som vi tycker bör förbättras, säger Maria Karlsson.

Idag visar resultaten i medarbetarundersökningen
att man är på rätt spår.

Förändringsarbetet inleddes i december 2017 och listan på åtgärder var lång. Att det var en verk­samhet i kris märktes tydligt hos personalen. Sjukfrånvaron var hög och det var en stor omsättning på både chefer och medarbetare ute i verksamheten. Birgitta Grundahl har arbetat inom LSS i Kro­koms kommun sedan 1998. Hon säger att många år av dålig ledning gjorde att det blev allt tuffare att hålla igång verksamheten så att inte brukarna skulle drabbas.

– Jag slet väldigt ont med hur det var innan allt kom upp till ytan och blev till slut sjukskriven. När jag kom tillbaka 2018 och började arbetsträna hade Malin dragit igång förändringsarbetet och jag märkte en jättestor skillnad redan då, säger Birgitta Grundahl.

Idag visar resultaten i medarbetarundersökningen att man är på rätt spår. Frågan om det är tydligt vilka arbetsuppgifter som ska utföras har förbättrats från 80 procent år 2018 till 92 procent i 2019 års mätning. Även sjukfrånvaron har en positiv trend. År 2017 var den 8,3 procent och 2019 hade den minskat till 6,3 procent. Ledarskapet är något som Birgitta vill lyfta fram som en viktig anledning till att det har blivit så mycket bättre.

– Nu har jag en chef som är genuint intresserad av vår verksamhet, Daniel är lätt att nå och han besöker oss ofta. Det är klart att det tar tid att vända en negativ utveckling som har pågått under en lång tid, men på ganska kort tid har det hänt väldigt mycket. Jag har drygt tre år kvar innan jag går i pension och det är spännande att få vara med på den här positiva resan, säger Birgitta Grundahl.

Innan Andreas och Maria sticker iväg på sina jobb och vi måste avsluta intervjun berättar de att helgen som kommer blir lite extra kul för då är det dags för after work.

– Vi har en egen buss här på Villan så vi åker ganska ofta iväg på utflykter. Förra helgen åkte vi till Härnösand och kollade på Arvingarna, det var en riktigt bra show. Och så brukar vi åka på dans på Furuparken, nästa gång är det Patriks Combo som spelar. Det ser jag fram emot, avslutar Andreas Lif.

Meny