Artikeln kan vara inaktuell
Brukare utvecklar daglig verksamhet
Krokoms kommun genomför just nu en översyn av daglig verksamhet med målet att det ska bli ännu bättre för brukarna som jobbar här. Revisionen genomförs av Jämtlands läns brukarråd och extra spännande blir det eftersom det är brukare som gör intervjuerna.
I Krokoms kommun arbetar ungefär 45 brukare inom daglig verksamhet. De jobbar med alltifrån caféverksamhet till gallringsuppdrag i skogen. För att utvärdera verksamheten och hitta eventuella förbättringsområden har det beslutats att en revision ska göras.
- Vi valde att göra en brukarstyrd brukarrevision eftersom det ju inte finns några personer som kan verksamheten bättre än just brukarna själva. Vi har anlitat Jämtlands läns brukarråd och det är brukare som gör intervjuerna, säger Malin Andersson som är verksamhetschef för Stöd och service.
Förberedelserna av revisionen inleddes redan under hösten 2019 och i början av 2020 var det dags att börja planera arbetet i detalj. Det är brukare från Jämtlands läns brukarråd som gör intervjuerna och de ska också sammanställa rapporten senare i vår. Agneta Östlund är enhetschef på Stöd och service och hon berättar att intervjuerna är i full gång just nu.
- Det har varit en intensiv vecka med intervjuer varje dag. I slutet av februari kommer resultatet att sammanställas och därefter ska rapporten skrivas. Det som är mest spännande är att det ju är brukare, det vill säga experterna på verksamheten, som gör det här jobbet, säger Agneta Östlund.
I början av maj kommer resultatet av rapporten att redovisas för brukare och personal inom daglig verksamhet i Krokoms kommun.