Artikeln kan vara inaktuell
Mejerinördar som gärna är med och utvecklar bygden
Det blev en snärjig start för de nya ägarna av Skärvångens Bymejeri. Produktionen låg efter på grund av Corona och det skulle produceras mycket ost, samtidigt var det oväntat mycket att lära sig och sätta sig in i. Nu, tio månader senare, börjar det nya livet som företagare på glesbygden bli vardag.
– Det har varit omvälvande. Göra ost kunde vi, men alla andra bitar som följer med företagande var nytt. Så fort det dyker upp ett problem, oavsett vad det är, är det vi som ska lösa det. Tidigare kunde man bara ringa ekonomiavdelningen och när man stämplade ut var man ledig. Det är lite annat att driva eget, skrattar Mathias Gabrielsson.
Mathias Gabrielsson och Patrik Östlund har jobbat tillsammans på NNP som blev Milko som blev Arla i 30 år. De var sugna på miljöombyte och nya utmaningar. Efter ett lyckat möte med Skärvångens grundare Tor Norrman och Roland Norrman Svensson äger de sedan i maj 2021 en fjärdedel var av företaget. En fjärdedel ägs av Kim Håkansson, som jobbat på mejeriet i många år, och den sista fjärdedelen äger de nyblivna pensionärerna Tor och Roland.
– Det har blivit en bra lösning för oss alla, vi klickar som personer och har ett bra samarbete, säger Mathias Gabrielsson.
Bränslepriset en utmaning
Att driva företag på glesbygden kommer med en del utmaningar. Mathias och Patrik bor i Östersund, åtta mil enkel resa från Skärvången. Bara det en utmaning med dagens bränslepriser.
– Ja dessa bränslepriset hade vi inte räknat med. Och transporten av ost från Skärvången till lagret i Östersund och sedan vidare till kund går det inte att spara in på. När något går sönder och behöver servas märks också avstånden, det kan ta både tid och bli kostsamt, säger Mathias Gabrielsson.
Men det finns möjligheter också, till exempel fantastiska råvaror, turismen och samverkan med andra företag i området.
– Vi är väldigt beroende av turismen och här finns stor potential. Jag tror att vi är flera företag som skulle tjäna på att marknadsföra oss tillsammans och tipsa om varandra, säger Mathias Gabrielsson.
Växande engagemang för bygden
Han berättar att han nyligen varit med på en av kommunens företagarträffar i Föllinge och att han mer och mer förstår att samverkan och delaktighet är viktigt när man driver företag på glesbygden.
– Det blir så tydligt att vi behöver hjälpas åt för att utveckla bygden, och att det är bra för företagen. Jag måste sudda bort lite av stadstänket som jag kommer med. Här behöver vi vara delaktiga och tänka större annars biter vi oss själva i svansen, säger Mathias Gabrielsson.
Mathias berättar att Tor och Roland drev mejeriet med ett otroligt engagemang för bygden. De brann för närproducerat, öppna landskap och arbetstillfällen i byn.
– Från början var inte det mina och Patriks drivkrafter. Men vårt engagemang för bygden växer mer och mer. Nu är ju vi en del av Skärvången och vi är stolta över det, säger Mathias Gabrielsson.
Mejerinördar
Det miljöombyte och nya utmaningar som Mathias och Patrik längtade efter har infriats. Och även om det var lite kämpigt inledningsvis så börjar de landa i sitt nya företag och kan glädjas åt att det är mycket som är roligt.
– Det är roligt att få ha helhetsansvaret och göra så många olika saker. Till exempel blir jag intervjuad av dig nu och i morgon ska jag vara här och elda grillkorgar, flippa handburgare och sälja ost till skoteråkare. Det finns så mycket vi kan göra, det är bara fantasin och orken som sätter stopp.
Planer framåt finns också och där ingår att fortsätta göra minst lika bra ost som Särvångens Bymejeri alltid har gjort.
– Vi ska också utveckla en del nya produkter. Vi har redan fått ut nya Eldostar med kryddning i butikerna och under våren kommer en ren frukostost. Sen får vi se, vi är mejerinördar som även har idéer på yoghurt, fil och färskost. Det är lätt att kläcka idéer, vi ska bara se till att hitta tid att utveckla dem också, säger Mathias Gabrielsson.