Artikeln kan vara inaktuell
Framåt med företagen i fokus
Krokom vill vara en attraktiv kommun som bedriver god välfärd och välkomnar nya invånare. För att lyckas krävs att kommunens företag har goda förutsättningar att utveckla sina företag, anställa fler och bidra med skattemedel.
En rejäl backning i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimat, visar dock på ett dystert nuläge. Men politikerna är laddade för förändring.
– Näringslivet är oerhört viktigt i Krokoms kommun och när vi får signaler om att företagen på olika sätt är missnöjda så tar vi det allvarligt. Det är något vi bara måste ta tag i och förbättra, säger Karin Jonsson, C, kommunstyrelsens ordförande.
Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommunen visar att Krokoms kommun sedan förra året backar 74 placeringar, från 133 till plats 207.
Politisk samsyn
I undersökningen, som gick ut till registrerade aktiebolag i kommunen, framkom bland annat synpunkter på handläggningstider, att kommunen upplevdes som svårtillgänglig och att svar ofta dröjde, var otydliga eller uteblev.
Det finns en politisk samsyn om att företagsklimatet är viktigt och att det är nödvändigt att snabbt göra förbättringar.
– De interna processer vi redan startat måste nu bära frukt. Ett mer serviceinriktat arbets- och förhållningssätt ska genomsyra kommunens alla delar. Alla ska jobba åt samma håll, och när vi planerar så ska företagsperspektivet finnas med – oavsett verksamhet, säger Björn Hammarberg, M, ordförande i näringslivsutskottet.
Förbättringsarbetet är igång och vid årsskiftet inrättades ett näringslivsutskott med uppdrag att fokuserat arbeta för ett förbättrat näringslivsklimat. En konkret insats som pågår just nu är en avgiftsöversyn som ska leda till förenklade regler, en ökad tydlighet och om möjligt lägre avgifter.
– För en företagare blir det snabbt stora avgifter för tillsyn och tillstånd av olika slag. Det kan både innebära att fokus flyttas från vad man vill göra till vad man har råd att göra. Det kan även i slutändan drabba kunderna i form av högre hyror eller priser. Därför är det viktigt att vi inte tar ut högre avgifter än nödvändigt, säger Björn Hammarberg.
Snabba resultat
Förbättringsarbeten inom flera andra områden pågår parallellt och förhoppningen är att det snabbt ska bli en märkbar förändring för företagarna i kommunen.
– Om ett år hoppas jag att företagarna i Krokom upplever att kommunen har blivit bättre på att besvara frågor, leverera och möta upp deras behov, avslutar Karin Jonsson.
Sofia Wrangel