Artikeln kan vara inaktuell
Lyft för Änge Chark i ny förpackning
Tänk vad fantastiskt det är när avvecklingsoro vänds till framtidstro. Anrika Änge chark lyfter nu ytterligare med sina nya ägare, och snart finns det både fler produkter och mer personal på plats.
Visst fanns det personer som öppet befarade nedskärningar när de gamla ägarna sålde Änge chark till Nyhléns Hugosons för 2,5 år sedan. Nu har vi facit – och det blev precis tvärtom. Även om Corona-tiderna varit kännbara så vädrar företaget morgonluft, med den enskilt största investeringen någonsin i färskt minne.
Tack vare friskt kapital från ägarna och ett investeringsstöd från Regionen så har det nu satsats på nytt kyllager, uppdaterad kylanläggning och en helt ny förpackningsmaskin. Förhoppningen är att det inom kort kan anställas ytterligare personal till den befintliga skaran på sju anställda.
Inte undra på att platschefen Daniel Kock går omkring med ett stort leende på läpparna bakom kulisserna.
– Vi har haft en tioprocentig ökning, trots att folk ätit mindre på restaurang och att gränshandeln varit trögare med anledning av coronaviruset, konstaterar han nöjt.
Anledningen är att länsborna helt enkelt slutit upp bakom sina lokala varumärken, när det som mest behövts. Daniel märker tydligt hur ursprung och leverantörer värderats högre på senare tid, till gagn för både Änge chark och andra jämtländska företag.
– Det är svåra tider, men vi kan både tacka personalen och konsumenterna för att det går så bra för oss. En önskan är att det skulle finnas ännu fler bönder som kunde leverera till oss, för det finns helt klart en efterfrågan, säger Daniel Kock.
Det senaste året har Änge chark satsat på jämtländskt nötkött, och snart ska det även börja rulla ut färs i deras varumärke.
– Livsmedelsverkets kontrollant var nyss här och godkände allt utan anmärkning, så till hösten blir det både färs och fler anställda, hälsar en optimistisk Daniel Kock.
Anders Lundin