Nyheten har passerat sitt bäst före-datum

193 byar där livet växer

Tre personer grupparbetar

Ulla Schill, samhällsbyggnadschef, Björn Torbjörnsson, ekonomichef, och Olof Wallgren, C, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, diskuterar platsvarumärket under en workshop.

Växtkraft för människor, för idéer, för företag och för livet. Det är grundbulten i Krokoms kommuns rykande färska platsvarumärke. Vi hoppas att företag, föreningar, byalag och engagerade människor ska hjälpa oss att sprida detta.

Det som är speciellt för platsen Krokoms kommun är växtkraften och de många levande, stolta och drivna byarna i hela kommunen. Det har många människor lyft fram på höstens dialogmöten och nu har Krokoms kommunstyrelse beslutat att låta byarna ta plats och vara avsändare i marknadsföringen framöver.

Just nu pågår ett febrilt arbete med att ta fram texter och annat material. Budskapen baseras på vad människor lyft på nio olika referensgrupps- möten som hållits, en workshop med ledande tjänstemän och politiker i kommunen, fyra öppna möten för alla kommuninvånare och ett stort antal besöksintervjuer. Kärnan i platsvarumärket är våra 193 byar där livet växer och så här beskriver vi lite närmare hur det är att leva här:

Mitt i Sverige, mellan stad och fjäll, finns en plats där det sjuder av liv. Det är brokigt, okonstlat och lite tvärt emot. Hit flyttar människor. Här växer företag. Idéer frodas och själva livet får ta plats. I Krokoms kommun finns 193 byar som tillsammans med den ständigt närvarande naturen sätter sin prägel på området. I byn möts du av stolthet, drivkraft och hjälpsamhet. Varenda en är viktig. Alla är välkomna. Här finns plats att växa.

Att vi är så få människor på så stor yta är en stor styrka. En del pratar om norrlands inland som något som ligger i periferin. Så upplevs det inte av de flesta som bor här. Upplevelsen är att man bor nära till den service som behövs och att man bor centralt i förhållande till det som är viktigast i livet och behöver man resa ut i världen går det väldigt fort och smidigt och man slipper bilköer på vägen till tåget eller flyget.

– Coronapandemin har gjort att många fått upp ögonen för hur bra det går att jobba på distans och hur mycket rikare livet kan bli när man bor i en by med närheten till ett friluftsliv i världsklass, säger kommundirektör Jonas Törngren.

För att underlätta för alla företag, föreningar, byalag och engagerade människor som vill mark­nads­föra sin plats kommer kommunen att ta fram en bank av texter, filmer och bilder som blir fria för alla att använda. Materialet kommer att finnas att laddas ned på kommunens hemsida någon gång efter årsskiftet. Kommunstyrelsens ordförande Karin Jonsson, C, säger att hon är glad över att fokus i platsvarumärket ligger på den unika drivkraften i den här kommunen.

– I våra små och stora byar finns en enorm växtkraft i form av stolta människor som vill göra gott för den egna bygden. Det vill vi berätta om och jag hoppas att många också kommer använda materialet, säger Karin Jonsson.

När det gäller bildbanken är förhoppningen att många av de duktiga fotografer som finns i Krokoms kommun ska vilja sälja bilder till bildbanken. Kommunen kommer att utlysa fototävlingar nästa år för att få in bilder. Håll utkik på hemsidan och i sociala medier efter mer information om när vi drar igång.

Åsa Sjödin

Meny