Bokfrossa leder till läsglädje

böcker ligger på ett bord

På kvällen den 7 maj på biblioteket i Krokom var det dags för en frossa som inte leder till matkoma – bokfrossa! Kommunens förskole­pedagoger var inbjudna till en kväll som bjöd på läsglädje, härliga boktips och ny kunskap om Språktåget.

– I förskolan arbetar vi med språkutveckling där böcker är en viktig del. Vi vill fånga barnens intressen och väcka nyfikenhet och fantasi. Språket och språkutveckling är grunden för lärande. I samverkan med biblioteket och vårdnadshavare vill vi öka intresse för boken och boksamtalen och dess betydelse för barns lärande och utveckling, säger Ann Wimmerqvist, verksamhetschef för förskolan i Krokom.

Bokfrossa är ett initiativ av bibliotekarie Johanna Vestfält som brinner för läsning och barns språkutveckling. Tanken med bokfrossa är att bjuda in kommunens förskolepedagoger till att få inspiration till läsning, genom att i lugn och ro kunna bläddra bland bilderböckerna, samt få tips på nyheter och böcker utifrån olika teman.

– När man kommer in på biblioteket eller bokbussen och ska låna böcker går det ofta fort. Det finns så otroligt mycket fint att upptäcka i bilderböcker när man tittar på dem i lugn och ro. Många böcker är riktiga guldklimpar som förtjänar att lyftas fram lite extra, säger Johanna Vestfält.

Kvällen startade med information om Språktåget samtidigt som deltagarna kunde njuta av gott fika från Renates. Johanna presenterade språktågsböcker och deltagarna kunde bläddra i boklistor och ta med sig både biljetter och informationsfoldrar hem till sin förskola.

Fakta om Språktåget

Språktåget är från början ett initiativ från Regionbibliotek Stockholm som nu även Krokoms kommun har hakat på. Språktåget är ett samarbete mellan biblioteken, logopeder, barnhälsovården och den regionala biblioteksutvecklingen.

Språktåget innehåller tips till föräldrar och andra vuxna i barns närhet om språkutveckling.

Syftet med Språktåget är att göra det lättare för bibliotek, förskolor, logopeder och barnhälsovård att samverka kring läsning, så att vi tillsammans kan inspirera föräldrar till att prata, ramsa, sjunga och läsa med sina barn.

Man kan se det som att Språktåget stannar till vid olika stationer där barn kan träna mer på det de behöver, som:

  • allmän språkstimulans
  • att öka sitt ordförråd
  • träna på uttal.

Några barn behöver stanna längre vid någon station, medan andra åker vidare.

Barnet får en biljett, antingen av förskolepersonal eller på BVC, på vilken det står ikryssat vilket språkutvecklingsområdet barnet behöver träna mer på. Sedan går barnet med sina föräldrar eller annan vuxen till biblioteket och lånar passande böcker.

Sen var det dags för bokfrossa på bibliotekets barnavdelning. Johanna läste högt (Idag är Åke en hund av Per Nilsson) och presenterade sedan ett antal nyinköpta bilderböcker: inkluderande, roliga, sorgliga, viktiga, fantasifulla och magiska böcker. Därefter fick förskolepedagogerna botanisera själva i bilderbokstråg och bokhögar och sedan låna med sig varsin bunt till sin förskola.

Förhoppningsvis fick deltagarna med sig inspiration och ännu mer vilja till att läsa tillsammans med förskolebarnen. Och kanske gör vi samma sak igen, nästa år!

– Vi tror att Språktåget blir ett roligt och inspirerande arbetssätt både för oss professionella och för barnen och deras familjer. Nu hoppas vi att många här i Krokom kommer att använda sig av tågbiljetterna! Vi har information om Språktåget på alla språk som talas i kommunen och vill sprida den så mycket som möjligt, avslutar Johanna Vestfält.

Meny