Nyheten har passerat sitt bäst före-datum

Kojan visar vägen

Fritidsbarn går balansgång på stubbar i skogen

Personalen på Kojans fritidshem på Sånghusvallens skola har minskat ljudnivån, fått mer självgående barn och bättre stämning. Vad gjorde de? Jo, de ändrade arbetssätt och använder nu ordet ”erbjuder” i stället för ”ska”.

Anna Wahlberg går i andra klass på Sånghusvallens skola, nu är skolan slut för dagen och hon är på sitt fritidshem Kojan. Hon är ett av 42 barn här och just nu färglägger hon ett hjärta i rött, där hon i mitten av det skrivit Kojan. Anna gillar att komma till fritids för här får man göra lite som man vill. Det bästa hon vet är Kojjmojjen.

– Då får man göra sitt eget mellis, det är som att ha en restaurang, man får lära sig att städa, säger hon.

Kojjmojjen kom till när personalen ville försöka minska ljudnivån under mellanmålen.

– Det är mycket surr och vi testade att flytta mellis till vår egen lokal en gång i veckan, det började med att något barn ville hjälpa till och där föddes Kojjmojjen, säger Christina Bergdahl, fritidspedagog på Kojan.

Det är ett demokratiprojekt där barnen är invånare i en stad som de själva byggt, alla har olika yrken, det finns en borgmästare och egen valuta.

Det är frivilligt att hjälpa till och det är ett växande projekt. Numera är det barnen som har kontakt med köket, hämtar maten och plockar undan. Det var Emil Westberg som tog med det nya arbetssättet när han började arbeta här för ett år sedan.

– Det står i vår läroplan att vi ska erbjuda aktiviteter, det handlar om att få individen att lyckas i ett gruppsammanhang, säger han.

– Vi sa alltid att i dag ska vi göra det här och möttes direkt av negativ respons. Men det här att erbjuda tre aktiviteter varje dag var som att vända på en hand, vilken skillnad. Det har blivit bättre stämning, mindre stress och bättre miljö, säger Christina Bergdahl.

Efter att barnen hämtats i klassrummen sätter de upp sin bild på tavlan under den aktivitet de valt för dagen. En annan populär aktivitet är Kojan City. Det är ett demokratiprojekt där barnen är invånare i en stad som de själva byggt, alla har olika yrken, det finns en borgmästare och egen valuta.

– Det handlar om normer och om att ta hänsyn till varandra, rummet är litet och vi gör olika samarbetsövningar, säger Emil Westberg.

Massage och avslappning finns på schemat en gång i veckan och kojbygge i skogen är också en uppskattad aktivitet. På skolan finns fyra åldersindelade fritidshem. Det som är unikt här är att fritids har sina egna lokaler och att de är anpassade med mattor på golvet, ljudplattor i taket och betongväggar som sväljer ljud på ett effektivt sätt.

– Det är ett underbart ställe att jobba på, vi har stora fönster så vi har koll mot gården, utemiljön är fantastisk och vi har nära till Storsjön, säger Christina Bergdahl.

Under sommaren går de flesta barn hem själva från fritids så det är inte särskilt mycket föräldrakontakt för personalen, men de löser det genom att bjuda in till föräldrafika ibland.

– Och det är ju ditåt vi strävar, att barnen ska bli mer självgående, säger Christina Bergdahl.

Susanne Kvarnlöf

Meny