Ytterån är vackraste platsen för Elisabeth

Elisabeth Tillas flyttade till Ytterån från Bromma för fem år sedan. Idag jobbar hon på Krokoms kommun och planerar för andra året med GlassÅParken.

Bild på Elisabeth Tillas

Vad är det bästa med Ytterån?
Närheten till vattnet och två fina sjöar, Storsjön och Alsensjön. Det ger oss isar för fantastisk skridsko-, skid- och skoteråkning på vintern och fint fiske och härliga bad på sommaren. Och så grannarna förstås! Jag har mer sällskap av mina grannar här än när jag bodde i Bromma. Här hälsar vi på varandra på byvägen, alla hjälps åt, vi bryr oss om varandra och det är en trygghet. Som nyinflyttad har jag blivit varmt välkomnad.

Varför har du valt att bosätta dig i Ytterån?
Det började med att vi skaffade fritidsboende här och då var det läget som avgjorde. Ytterån ligger väldigt centralt. Vi har nära till Östersund, Åre och inte minst till flyget, vilket var viktigt för mig eftersom jag arbetspendlade till Stockholm under en period.

Hur kom det sig att du startade GlassÅParken och hur gick det?
Att vi startade GlassÅParken förra sommaren var mest en slump. Min systerdotter som jobbade inom hotell och restaurang i Östersund blev arbetslös med anledning av corona och då bestämde vi oss för att testa sälja glass. Det var en chansning som gick över förväntan!
Vi fick många kunder och bidrog till att människor stannade till och upptäckte vad vackert det är i Ytterån. GlassÅParken blev också ett populärt ställe att hänga på för människor häromkring. De äldre kom gärna på förmiddagen, åt glass och umgicks och på kvällarna kom ungdomarna. Nu planerar vi för den andra sommaren och i år är det jag och Margaretha Persson från Dvärsätt som håller i trådarna. Cirka 15 ungdomar från trakten kommer att jobba i caféet och vi satsar på längre öppettider.

Vad ser du för möjligheter med det nya platsvarumärket?
Jag upptäckte förra året att många bara passerar genom kommunen längs E14. Då missar de våra levande byar och fina smultronställen. Jag tänker att vi behöver hjälpas åt att marknadsföra allt bra vi har här och det gäller kanske framför allt sommartid. Det finns mycket att uppleva också vid sidan av skidåkningen. Jag är gärna en ambassadör när människor stannar och äter glass hos mig. Jag skulle kunna ha en flagga i mina glassar med varumärkessymbolen och tips om hemsidan. Om vi säljer lika många glassar som förra året innebär det 10000 flaggor.

Region Jämtland Härjedalens logotype

Det här reportaget delfinansieras av Region Jämtland Härjedalen. Läs mer på tasteget.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Meny