Här har alla huvudrollen

Illustration för arbetsgivarvarumärket

Hos oss i Krokoms kommun har alla medarbetare en huvudroll.
Sanna är HR-konsult och hon har ett litet speciellt uppdrag – hon hyrs ut som chef där det behövs. Ibland uppstår vakanser när någon slutar och då hoppar Sanna in.

HR vad är det, egentligen? Den frågan ställde jag mig också en sensommardag i augusti 2020 när jag klev in i Krokoms kommunhus på min första praktikdag. Efter nio veckors praktik (vfu) så visste jag i alla fall så pass mycket om HR att jag insåg att ”Det här vill jag jobba med och Krokoms kommun vill jag vara en del av!” Exakt ett år efter praktiken klev jag in på kommunhuset igen men denna gång som vikarierande HR-konsult och sedan dess har jag fått möjligheten att utvecklas och växa i min roll inom HR.

Idag är jag ambulerande chef, en roll som inte funnits inom kommunen tidigare. HR-avdelningen lånar helt enkelt ut mig i perioder till olika verksamheter inom kommunen (skola, äldreboende eller förskola till exempel). Mina uppdrag sträcker sig från några veckor upp till cirka tre månader. Varje gång jag lämnar ett uppdrag så avtackar jag mig själv med fika, det blir mycket fika helt enkelt!

I den här rollen får jag förmånen att träffa massor av kompetenta medarbetare runt om i vår organisation. Jag får ta del av det hantverk som sker varje dag i våra verksamheter. Som ambulerande chef är mitt främsta verktyg medarbetarna och deras kompetens, utan dem – ingen verksamhet.

Det ligger såklart utmaningar i att vara ambulerande chef, speciellt eftersom rollen inte bara är ny för mig utan för organisationen i sin helhet. Det finns helt enkelt inga ”do´s and dont´s”, därför har jag och min närmaste chef fått skruva på rollen under året och vi kommer få fortsätta att göra det. Min inställning när jag landar i ett nytt uppdrag är alltid att vi tillsammans – personalen och jag ska få verksamheten att gå framåt. Det som slår mig är dock att trots att verksamheterna jag kommer till många gånger befinner sig i en stressad och pressad sits så upplever jag en välkomnande, hjälpsam och väldigt förstående atmosfär.

För att avsluta där vi började: HR vad är det- egentligen? Vad är det som är så speciellt med HR? Svaret på den frågan för egen del är bredden, allt från rekrytering av nya huvudroller till vår kommun, till samtal med dem som redan har huvudrollen. Att få vara operativ i verksamheterna, men även möjligheten att utveckla organisationen strategiskt tillsammans med andra. Jag är stolt att få vara en del av Krokoms kommuns växtkraft, jag utvecklas varje dag och jag är djupt imponerad av den kompetens som vi har i vår organisation.

  • Sanna Staf
  • HR-konsult
  • HR-avdelningen
  • 0640 163 73

Meny