Vaktis – ett stöd i vardagen
Hos oss i Krokoms kommun har alla medarbetare en huvudroll. Jens är verksamhetsvaktmästare och elevassistent, en kombination som ger mervärde. Dörren till vaktmästeriet står alltid öppen för eleverna.
Våren 1985 gick jag ut nian på Cederbergsskolan. Inte ens i min vildaste fantasi kunde jag då tro att jag senare i livet skulle arbeta just inom skolverksamheten, men nu är jag inne på mitt tolfte år! När jag tänker tillbaka på skolvaktmästaren så var det en person med en enorm nyckelknippa och som hade minimal kontakt med eleverna. Enda kontakten var när man med fjärilar i magen bad om hjälp att öppna låset på skåpet för man glömt nyckeln hemma. Förhoppningsvis har inte eleverna den känslan eller uppfattningen när dom umgås med mig.
Som sagt så är jag inne på mitt tolfte år inom barn- och utbildning och förskolorna och skolorna i Föllinge, Laxsjö, Rötviken och Valsjöbyn är mitt område. Vaktmästare och elevassistent är mina huvudsysslor, allt som oftast kombinerar jag båda och har elever som hjälper mig med diverse vaktmästarsysslor. Det är viktigt att dessa elever får visa sina praktiska sidor då det i vissa perioder kan vara tufft med de teoretiska ämnena.
Jag har under mina år bestämt att barnen, från förskola till högstadiet, ska få vara delaktiga i mina arbetsuppgifter. På så sätt skapar vi en ömsesidig respekt och bygger förtroende för varandra. Jag försöker att alltid ta mig tid att prata och svara på deras frågor. Dörren till vaktmästeriet står alltid öppen. Där har eleverna skapat ett andningshål där man kan spela kort, prata, lyssna på musik (naturligtvis vaktis spellista haha) skratta och ibland gråta eller bara ta en kopp kaffe. Här inne avhandlas allt från stort till smått. Jag är stolt och glad att jag får vara en del av det och försöka bidra till en så bra skoldag som möjligt för eleverna.
Ett projekt vi har jobbat med på Cederberg under året är att renovera stora entrén till skolan. Eleverna i klass nio har själva planerat och presenterat sin idé för fastighetsägaren, som tyckte detta var ett bra initiativ. Eleverna har tillsammans med mig, fritidsledare och stöttande pedagoger gjort ett gediget arbete med att bygga, måla och färdigställa vår entré. Som kronan på verket har en tavla köpts in med stöd av kultur och fritid och Cederbergsskolan. Temat på projektet har varit vinterfjäll så passande nog har tavlan samiskt motiv. Målet med detta projekt är att eleverna ska få vara delaktiga i att skapa trivsel på skolan. Det resulterar i att man värdesätter skolmiljön på ett annat sätt. Vi jobbar för att detta projekt kommer att vara återkommande varje år.