Varje dag annorlunda
Hos oss i Krokoms kommun har alla medarbetare en huvudroll. Martijn är lärare och här berättar han om vikten av att hänga med i utvecklingen. Annars blir man den där dinosaurien som barnen skrattar åt i smyg.
Jag har arbetat på Ås skola sedan 2003 och undervisar i de roliga ämnena (NO, teknik och matematik) till barn i de roliga åldrarna (12–15). Jag trivs mycket bra med det, om barnen gör det är naturligtvis en annan fråga:-) Men varför trivs jag så bra med yrket? För att förklara min passion för läraryrket behöver jag tänka tillbaka till när jag växte upp i Nederländarna. Då såg jag en tv-reklam där man försökte rekrytera folk till lärarutbildningen. I reklamen ser man hur en lärare på slutet av lektionen går fram till en elev för att efterfråga läxan som eleven skulle ha lämnat in. Men innan läraren når fram blir han störd av datorn som plingar till. Läraren kollar på skärmen och inser att eleven har skickat in läxan i digital form i stället. Eleven lämnar, tillsammans med alla andra elever, klassrummet utan att säga ett ord. De lämnar en förbryllad lärare bakom sig, som i sin tur inser att tiderna håller på att förändras. Reklamens motto: ”Lärare. Varje dag annorlunda”.
Då trodde jag naturligtvis aldrig att jag skulle bli lärare (vilken ungdom vill tillbringa ännu mer tid i skolan?). Men efter att ha jobbat som lärare i minst 15 år, måste jag erkänna att det är precis detta motto som är en av anledningarna till varför läraryrket är så givande. Att få vara med och forma framtiden för alla dessa olika, oslipade diamanter är en utmaning utan dess like.
En otroligt rolig aspekt av det hela är att skapa undervisning som är motiverande och utmanande för alla dessa elever. Att ha en debatt med eleverna om ”hållbar utveckling”. Bygga LEGO-robotar och programmera dessa för att kunna åka till Mars. Spela ett matematikspel där man blir mer svettig än på idrottslektionen, det är för mig exempel på varierande dagar. Vad kan vara mer givande än det?
Det finns dock en sida till av det hela. Självklart handlar det hela också om att se till att man själv inte blir den dinosaurie som inte hänger med dagens teknik, som till exempel läraren i reklamen. Men, som tur är, upplever jag verkligen att vi jobbar hårt för att kunna hantera den aspekten av dagarnas variation. Vi kan lära ut dagens teknik till våra elever på ett bra sätt. Fast, små misstag går inte att undvika. Den dagen då jag upptäckte att det är ett främmande språk när man pratar om ”cd-skivor” tänkte jag faktiskt tillbaka till reklamen och drog med ett leende följande slutsats: ”Idag var verkligen annorlunda”.