Translate site

Startsida Krokoms kommun

Nyckelfria lås inom hemtjänsten

För att öka tryggheten och säkerheten för dig som har hemtjänst eller trygghetslarm installerar Krokoms kommun nyckelfria låssystem.

Vad är ett nyckelfritt låssystem?

Det är ett batteridrivet låsvred som monteras på insidan av din dörr och som öppnas med hjälp av hemtjänstens mobiltelefoner.

Varför ska jag ha ett nyckelfritt låssystem?

Det underlättar hemtjänstpersonalens arbete eftersom de då inte behöver hålla ordning på ett stort antal nycklar. I stället kan de öppna med hjälp av en kod i sin mobiltelefon. Låset registrerar också vilken personal som var där och hur länge personen var där. Låset ger större trygghet och säkerhet för både dig och personalen.

Vad händer med mitt vanliga lås?

Det digitala låsvredet påverkar inte ditt vanliga lås och du använder din hemnyckel som vanligt.

Hur monteras låsvredet?

Monteringen görs av kommunen och ger inga skador på dörren. Monteringen är enkel och tar i regel endast 10 minuter. När dina insatser från hemtjänsten eller trygghetslarmet upphör tas låsvredet bort och dörren
återställs till ursprungligt skick.

Påverkar låset min försäkring?

Installationen av låsvredet påverkar inte din hemförsäkring och din dörr är lika säker som förut.

Vad kostar det?

Kommunen står för kostnaden av låsvred och montering. Du behöver inte betala någonting.

Vad händer om personalen tappar sin mobiltelefon?

Då spärras mobiltelefonen omgående och blir obrukbar.

Kan vem som helst använda låset för att komma in hos mig?

Nej, endast den personal som är planerad att gå till dig för dagen har tillgång till ditt lås.

Vad händer om det är strömavbrott eller inte finns täckning för mobiltelefonen?

Låset har egen batteriförsörjning. För att öppna en dörr utrustad med nyckelfritt låssystem krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning.

Kommer jag att få tillbaka mina nycklar från hemtjänsten när jag fått det elektroniska låssystemet?

Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel för säkerhets skull. Den förvarar vi inlåst i ett skåp i hemtjänstlokalen. Övriga nycklar återlämnar vi till dig.

Vad händer om jag flyttar, byter hemtjänstutförare eller säger upp min hemtjänst?

Då återställer en montör från Krokoms kommun ditt lås till samma skick det var innan vredet byttes.

Hur ofta måste batterierna bytas och vem gör det?

Låset drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. Systemet varnar cirka två månader innan det är dags att byta batteriet. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av personal från Krokoms kommun.

Uppdaterad 2016-05-19 av Thory Andersson

Kontakta oss
Har du tekniska frågor eller vill kommentera informationen på sidan så kan du kontakta webbredaktionen. Klicka här!

Följ Krokoms kommun på Facebook
Följ Krokoms kommun på Instagram
Följ Krokoms kommun på YouTube

KROKOMS KOMMUN Offerdalsvägen 8, 835 80 Krokom
Tel. 0640-161 00 vxl (mån-tor kl 08-17, fre kl 08-16)  |  Fax 0640-161 05 
Organisationsnummer: 212000-2478 | krokoms.kommun@krokom.se
VAT: SE212000247801

Cookies på krokom.se