Translate site

Startsida Krokoms kommun

Information till hemtjänstkunder

LOV (lag om valfrihet 2008:962) innebär att du kan välja vilken leverantör som ska hjälpa dig, Krokoms kommun eller något av de privata företag som har godkänts av kommunen.

Behöver jag välja?

Du som redan har hemtjänst och inte vill göra ett aktivt val behöver inte välja.

Du som beviljas hemtjänst för första gången får välja utförare när du fått ditt biståndsbeslut.

Vilka utförare kan jag välja mellan?

Leverantörerna som är godkända för service- och/eller omvårdnadstjänster och verkar inom olika geografiska områden.

Hur går det till när jag väljer?

Kontakta din biståndshandläggare för att få materialet hemskickat. Vilken av kommunens biståndshandläggare du ska kontakta beror på vilket distrikt du tillhör. Se kontaktinformationen till höger.

Du kan även hämta valblanketten under Läs mer här till höger.

Vad kostar det?

Du betalar samma avgift för den hemtjänst du får oavsett vilken utförare du väljer. Avgiften styrs av hur många timmar du beviljats hemtjänst och vilken inkomst du har.

Blir det någon skillnad i hjälpen jag får?

Det beslut om bistånd som du har fått från biståndshandläggaren är detsamma oavsett vilken utförare du väljer.

Privata företag kan också erbjuda tilläggstjänster, till exempel snöskottning eller gräsklippning. Tilläggstjänsterna köper du själv av utföraren.

Vad händer om jag är missnöjd med mitt val?

Du kan byta utförare när du vill. Ta kontakt med biståndshandläggaren.

Uppdaterad 2019-02-19 av Ulla Eriksson

Kontakta oss
Har du tekniska frågor eller vill kommentera informationen på sidan så kan du kontakta webbredaktionen. Klicka här!

Följ Krokoms kommun på Facebook
Följ Krokoms kommun på Instagram
Följ Krokoms kommun på YouTube

KROKOMS KOMMUN Offerdalsvägen 8, 835 80 Krokom
Tel. 0640-161 00 vxl (mån-tor kl 08-17, fre kl 08-16)  |  Fax 0640-161 05 
Organisationsnummer: 212000-2478 | krokoms.kommun@krokom.se
VAT: SE212000247801

Cookies på krokom.se