I flera av hemtjänstområdena är alla svarande nöjda med den hjälp de får. I Föllinge (kommunal regi) och Hotagsfjärden(extern utförare) svarar 100 procent av de äldre att de är nöjda med sin hemtjänst.
I Nälden och Offerdal ligger nöjdheten på 96 procent, medan Krokoms samhälle når 89 procent och Ås 88 procent.
Tryggt och nära
Resultaten visar att hemtjänsten upplevs som både trygg och personlig. Många lyfter fram att personalen visar omtanke och engagemang, och att hjälpen ges på ett sätt som känns nära och respektfullt.
Lyfter medarbetarna
– Det här är ett kvitto på det fantastiska arbete våra medarbetare gör varje dag. De skapar trygghet och värme i människors hem och visar hur viktigt det personliga mötet är. Vi ska vara stolta över resultaten men också använda dem för att fortsätta utvecklas tillsammans, säger Emma Holmberg, verksamhetschef för hemtjänsten.
Samlad bedömning
Krokoms hemtjänst ligger fortsatt mycket högt i jämförelse med andra kommuner och visar förbättringar inom flera områden. Ett tydligt framsteg sedan 2024 är att kommunen infört både evakueringsplan och beredskapsplan för höga temperaturer i hemtjänsten, vilket stärker beredskapen och tryggheten vid kriser.
Det finns utmaningar
Det finns områden att fortsätta utveckla.
Krokoms kommun behöver bland annat fortsätta arbeta med att öka invånares inflytande över hur och när hjälpen ges.
Undersökningen sker varje år av Socialstyrelsen med samtliga kommuner i landet. Den bygger på svar från personer över 65 år med hemtjänst och mäter upplevelser av bland annat bemötande, inflytande och trygghet.
Öppna jämförelser 2025 – Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?