- Startsida
- Nu lyfter vi
- Dialogen
- Anteckningar från 12 maj i Rötviken
Anteckningar från 12 maj i Rötviken
Den första medborgardialogen i Fölllinge- och Hotagsbygden har nu genomförts och engagemanget från deltagarna var stort hos de 55 deltagarna. Totalt inkom 41 förslag och inspel från invånare som vill bidra till utvecklingen av bygden. Resultatet kommer nu att ligga till grund för nästa dialogtillfälle, där några av frågorna ska fördjupas ytterligare.
Många av de frågor som lyftes handlar om hur Föllinge- och Hotagsbygden kan bli ännu mer attraktiv att bo och leva i. Särskilt stort fokus låg på bostäder och inflyttning. Flera deltagare efterfrågade åtgärder för att inventera tomma hus och underlätta försäljning, så att fler familjer och personer ska kunna flytta till bygden.
Skolans framtid engagerade också många. Det kom flera förslag kring samordning av skola, förskola och fritids samt vikten av bra skolmiljöer och fungerande infrastruktur för barnfamiljer.
Andra återkommande frågor handlade om vägar, belysning och kollektivtrafik, men också om hur kommunen kan stötta företagande, föreningsliv och lokala initiativ. Det fanns samtidigt en tydlig vilja till samverkan och ett starkt ideellt engagemang bland deltagarna.
Inför nästa dialogtillfälle kommer fokus att ligga på att fördjupa diskussionerna kring de frågor som deltagarna ser som mest angelägna för bygdens framtid.
– Det finns ett starkt engagemang och en tydlig framtidstro i bygden. Många vill vara med och bidra till utvecklingen och ser stora möjligheter för Föllinge- och Hotagsbygden framåt, säger processledaren Annika Lööf-Sjölund.
Rapporten från dialogen visar att deltagarna framför allt efterfrågar långsiktiga och konkreta satsningar för att stärka boende, service, skola, infrastruktur och lokalt näringsliv.

