Anteckningar från 14 april

Under det tredje och sista medborgardialogstillfället i Offerdalsbygden var det dags att sammanfatta processen. Mötet hölls i Enarsvedjans föreningshus på tisdagskvällen. Ett 60-tal deltagare bjöds på gott fika av byalaget.

Kvällen inleddes med att Annika Lööf Sjölund sammanfattade de två tidigare mötena i serien. Tre områden har identifierats som viktiga för dialogen: allaktivitetshallen i Änge, dialogen mellan kommunen och närsamhället samt inflyttning, boende och näringsliv. På agendan för kvällen stod information om hur kommunen har tagit hand om inspelen från tillfälle två.

Allaktivitetshall, skola och badhus

Först ut var allaktivitetshallen där byggprojektledaren Nina Åman informerade om var i processen projektet befinner sig just nu. Nina berättade att det pågår en förstudie om att bygga en allaktivitetshall och renovera eller bygga en ny skola.

I förstudien om skolan ingår att grundligt genomlysa både skolans och badhusets skick. När förstudien är klar presenteras resultatet, tillsammans med en prislapp, för politiken. Därefter fattas ett beslut om hur man vill gå vidare med dessa byggnader. Tidplanen för allaktivitetshallen, skolan och badhuset styrs av en flytt av vattentäkt. Beslut från mark- och miljödomstolen väntas i oktober.

Dialog mellan närsamhället och kommunen

Ett annat prioriterat område var dialogen mellan kommunen och närsamhället där det bland annat finns önskemål om regelbundna dialoger, större närvaro från tjänstemän och politiker samt fler sätt att kommunicera. Under mötet lyftes kritik mot att inspel som tidigare har framförts till kommunen inte har kommit med i den här dialogen. Annika Lööf Sjölund informerade om att en översyn av processen för medborgardialoger ska göras och att alla inspel blir viktiga i det arbetet.

Inflyttning, boende och näringsliv

Det tredje området för kvällen var inflyttning, boende och näringsliv. Inledningsvis informerade Jone Johnsson, samhällsplanerare, om infrastruktur, mobiltäckning och kollektivtrafik utifrån de synpunkter som lyftes vid tillfälle två. Han redogjorde också för att ansvaret för vägarna ligger hos Trafikverket och att kommunen arbetar aktivt med att lyfta infrastrukturfrågorna i dialog med ansvarig myndighet.

Efter önskemål om att kommunen borde marknadsföra privata tomter till salu på hemsidan berättade Tomas Nilsson, fastighetschef, att det tyvärr inte är möjligt enligt lag. Detaljplanen pekar ut byggbar mark, men kommunen kan inte aktivt marknadsföra privata tomter.

Slutligen informerade tillväxtchef Kajsa Mattsson om näringslivskontorets arbete för att stötta företagarna och hon lyfte särskilt fram näringslivsrådgivarna som ett viktigt bollplank för företagare.

Hjälpte informationen på sidan dig?