Dela kraften du med!

Bild på Kim Hedin i hennes butik

Kim Hedin driver Textilen Home and Lodge i Krokom. Snart finns det produkter med platsvarumärkets mönster i butiken.

Hjälp oss att lyfta fram platsen, byarna och allt som finns att göra i vår kommun. På kommunens hemsida hittar du det du behöver för att göra en affisch eller varför inte en profilprodukt som till exempel en mugg eller en handduk?

Om vi alla tillsammans hjälps åt att berätta om det vi gillar och tycker är speciellt med vår kommun stärker vi stoltheten och intresset för att besöka oss eller flytta hit ökar. Vi tänker att det är allas platsvarumärke. Invånare, företag, föreni­ngar och organisationer – alla äger platsvaru­märket och får använda det i sin kommunikation.

– På hemsidan har vi börjat bygga upp en verktygslåda där det ska finnas texter och bilder som är fria att använda. Den är långt ifrån klar och jag hoppas att den som har önskemål om sådant som saknas hör av sig till oss, säger Åsa Sjödin, kommunikationschef.

Vackra mönster
Det var i mitten av februari som det nya platsvarumärket lanserades på hemsidan. En som var väldigt snabb att börja undersöka vad det skulle kosta att ta fram produkter med de grafiska detaljerna var Kim Hedin som driver Textilen Home and Lodge i Krokom.

Min plan är att sälja brickor och servetter med mönstret för naturkraft– Jag tycker verkligen om de där mönstren, de är jättevackra. Min plan är att sälja brickor och servetter med mönstret för naturkraft. Om någon månad bör jag kunna ha dem i butiken, säger Kim Hedin.

Verktygslådan på hemsidan ska även kompletteras med mallar för affischer och annat informationsmaterial. Det kommer vara efterfrågestyrt så det verkligen fyller ett behov.

– Det som är högst prioriterat just nu är bilderna. Vi har dels en hashtag, #193byar, där vi kommer köpa en del bilder som vi tror kan vara användbara. Sedan kommer vi också att komplettera med bilder tagna av våra upphandlade fotografer, säger Åsa Sjödin.

Uppmaningen till dig som vill använda verktygslådan och stöter på problem, eller känner att det fattas något som skulle vara bra att ha, är att kontakta kommunens kommunikatörer för att göra dem uppmärksamma på det.

– Verktygslådans material ska som sagt bygga på en efterfrågan och ett behov och därför är vi beroende av att få kännedom om detta, säger Åsa Sjödin.

Kommunen kommer även att kunna erbjuda stöd för den som behöver det när det gäller hur materialet ska kunna användas. Målsättningen är att vi ska få bilden av Krokom känd på bred front och då måste det vara enkelt att använda materialet.

– Vår vision är att sätta hela Krokoms kommun på kartan med hjälp av ord och bild och den vackra grafiken. Vi hoppas att varenda liten by i hela kommunen verkligen sprider det bästa med att bo just där, säger Åsa Sjödin.

Har du frågor eller synpunkter? Mejla!
kommunikation@krokom.se