Med Trångsviken som bas har Trangia­­ blivit en global framgångssaga

Bild på Magnus Rydell, vd Trangia

Magnus Rydell ser att intresset för outdoor är globalt och tror inte att det är en tillfällig trend.

Hos Trangia i Trångsviken kokar det för fullt i kastrullerna. Företaget gör succé världen över och ser inget stopp på hur mycket de kan växa.

Intresset för Trangias produkter var rekordstort under förra året. Framför allt i Asien och Norden fullkomligt exploderade försäljningen och företagets omsättning ökade med 52 procent.
Att det skulle vara en tillfällig och övergående friluftsboom tror inte vd Magnus Rydell.

– Intresset för outdoor är globalt, och jag tror inte att det är en tillfällig trend. Har du en gång börjat intressera dig för uteliv så är det inte något du bara slutar med, säger han.

Så trots pandemi och en värld i gungning drar inte företaget i handbromsen. Tvärtom. De satsar mer än någonsin och i somras köpte de tillbaka den gamla fabrikslokalen för att öppna butik och museum.

– Det var en möjlighet som dök upp och som var för bra för att hoppa över. För oss är det webbförsäljningen som är drivkraften, och inte butiksförsäljningen, men som skyltfönster ut mot E14 är läget för butiken perfekt, säger Magnus Rydell.

För kunderna är vetskapen om att produkterna är ”Made in Sweden” en viktig faktor som Trangia gärna använder sig av i sin marknadsföring.
Att företaget har sina rötter i den jämtländska myllan fyller även det en viktig funktion.

– Den stora fördelen med att utgå från Trångsviken är att det stämmer väl ihop med våra produkter. Positivt är också att de anställda själva är intresserade av friluftsliv, gärna vill bo i den här miljön och är viktiga ambassadörer för produkterna.

På ett år har stormköksföretaget gått från 36 till 66 heltidsanställda. Att hitta rätt kompetens har inte varit några problem. Som exempel berättar Magnus att de i höstas hade 140 sökande på bara tre tjänster, och han känner inte alls igen bilden av att det skulle vara svårt att rekrytera till ett företag på en liten ort.

– För oss är det enkelt att hitta bra personal. Är du en bra arbetsgivare med bra löner så vill folk bo och jobba här, säger han.

Trangia siktar på att inom en treårsperiod ha dubbelt så stora lokaler och vara över 100 anställda. Förutom att försäljningen i Norden och Asien har växt så är bland annat Tyskland, England, USA och Australien viktiga marknader. Att satsa på helt nya marknader är dock inget som är i fokus just nu.

– Just nu har vi fullt upp med att få till leveranserna till de marknader vi har, så allt fokus är på redan befintliga kunder.

Jens Larsson