Två människor runt en dator

Lönehandläggare med HR-inriktning

Ett jobb med plats för utveckling och växtkraft

Har du erfarenhet av lönehandläggning och ett intresse för HR-frågor? Är du den som kan se helhet, trivs med varierande arbetsuppgifter och drivs av utveckling? Då har vi jobbet för dig!

Krokom - kommunen mitt i Jämtland

Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.

Kommunledningsförvaltningen försörjer tre nämnder; kommunstyrelsen, bygg- och miljönämnden och samhällsbyggnadsnämnden. Förvaltningen sysselsätter ca 135 medarbetare och är uppdelad i område stab, område bygg och miljö samt område samhällsbyggnad och tillväxt

HR-avdelningen i Krokoms kommun inkluderar HR och lön. Lönegruppen består av fyra lönehandläggare, en systemadministratör samt lönechef. HR-gruppen består av fyra HR-konsulter, en HR-strateg samt HR-chef. Varje månad handlägger vi närmare 2000 löner till våra medarbetare i Krokoms kommun.

En dag som lönehandläggare hos oss

Rollen som lönehandläggare med HR-inriktning är delvis ny hos oss, därav finns ett ramverk för tjänsten, slutprodukten vill vi att du med din utvecklingsvilja och kompetens är med och skapar!

Som lönehandläggare hos oss ges du möjlighet att arbeta med bredden inom lönehantering. Du blir en del av HR-avdelningen som stödjer hela organisationen och dess medarbetare inom löne- och HR-frågor.

I tjänsten ingår pensionshandläggning samt andra HR-administrativa arbetsuppgifter, exempelvis företrädesrätt. Du kommer också att tillämpa lagar och avtal för de yrkesgrupper som finns i kommunen.

Vi använder personalsystemet Heroma som bygger på att verksamheterna och de anställda till stor del registrerar själva, med lönehandläggare som stödfunktion och support.

I arbetet ingår kontroll och registrering av underlag samt att ge stöd och service till kommunens förvaltningar. Du kommer även ha kontakt med chefer och administratörer via telefon, mail och möten. Andra kontakter med till exempel myndigheter ingår också. Som lönehandläggare håller vi även i utbildningar i personalsystemet.

I Krokom gör vi just nu en digitaliseringsresa, som vi kallar för ”Digiväx”. Här har lönefunktionen en viktig roll. Vi kan ta hjälp av digitaliseringen för att förenkla löneprocesserna och på så vis öka vår service ut mot organisationen.

Din kompetens

Vi söker dig som vågar prova nytt, är lösningsorienterad och ser möjligheter. Service ligger naturligt för dig och du är tydlig och trevlig i din kommunikation. Du tror på samverkan med andra, både interna och externa, med fokus på leverans - rätt lön, i rätt tid, till rätt person!
För tjänsten krävs även:

  • Utbildning inom personal- eller löneområdet, exempelvis lönespecialist, HR-administratör eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
  • Erfarenhet av lönehandläggning.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av pensions- och HR-frågor. Du är digital och tycker att det är spännande och intressant med nya digitala lösningar. Det är en fördel om du har erfarenhet av personalsystemet Heroma samt arbete med de centrala kollektivavtal som gäller för kommuner.

Du behöver ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och med professionell integritet kunna arbeta såväl självständigt som i grupp.

Självklart ställer du upp på och vill vara en del av en kultur som speglar kommunens kärnvärden - välkomnande, modig, nära och pålitlig.

Övrig information

Tillsvidareanställning på heltid (100%) med tillträde enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag: 12 maj 2024

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Vår värdegrund och din växtkraft

Vårt arbete ska genom­syras av våra värdeord

  • Välkomnande – Här är alla välkomna!
  • Modig – Vi har mod att anta utmaningar, vi tänker annorlunda och vi vågar fatta beslut.
  • Nära – Vi är tillgängliga och sätter dem vi är till för i första rummet.
  • Pålitlig – Vi är professionella, tänker långsiktigt och arbetar hållbart.

Vi gör plats för din växtkraft!

I vår kommun ska alla kunna vara med och påverka. Närheten och tryggheten människor emellan skapar förutsättningar för mod, idéer och glädje. Vår vision är att ge plats för växt­kraft – för företagare, familjer och för dig som medarbetare. Att jobba i Krokoms kommun innebär stora möjligheter att ut­vecklas. Vill du växa med oss?

Två kvinnor vid en dator

Medarbetarna har ordet

Ansökan

Sista ansökningsdatum:

Meny