Planerad verksamhet med värphöns förbjuds i Alsen

Bygg- och miljönämnden i Krokom beslutade vid sitt sammanträde den 25 april att förbjuda en planerad verksamhet med äggproduktion med 18 000 värphöns i Alsen.

I oktober 2017 fick Bygg- och miljönämnden in en anmälan om miljöfarlig verksamhet på en anläggning i Alsen. Efter noggrann utredning av ärendet och bedömning på plats anser nämnden att verksamheten kommer att medföra en negativ påverkan på människors hälsa och miljö och därför ska förbjudas.

Nämnden bedömer att den tänkta verksamheten inte har någon tvingande koppling till den befintliga jordbruksverksamheten med kor. Verksamheten ska därför behandlas som en nyetablering eftersom det handlar om djurhållning med ett annat djurslag.

Jan Runsten, ordförande i Bygg- och miljönämnden, menar att beslutet helt och hållet är i linje med gällande praxis.

– Vi har tagit hänsyn till de lokala förutsättningarna och verksamhetens storlek, art och lokalisering. Den planerade verksamheten kommer att medföra betydande negativ påverkan på miljön och människors hälsa främst i form av lukt. Fastigheten ligger i område för riksintresse kulturmiljö, säger Jan Runsten.

Jan Runsten, ordförande Bygg- och miljönämnden

Uppdaterad 2018-04-25 av Ulla Eriksson