Translate site

Startsida Krokoms kommun

Krokoms serviceplan lyfts som ett gott exempel

Tillväxtverket lovordar den handlingsplan som Krokoms kommun utarbetat för att säkerställa att hela kommunen och speciellt landsbygden har tillgång till service.

I december 2015 beslutade Kommunfullmäktige om en kommersiell serviceplan med syftet att säkerställa att de som bor och verkar i kommunen har tillgång till service inom rimliga avstånd. Det kan exempelvis handla om att utöka servicen i den lokala dagligvarubutiken till även omfatta möjlighet att få hjälp att utföra betal- och e-tjänster via Internet.

Kommunstyrelsens ordförande Maria Söderberg, C, är nöjd över hur arbetet har löpt hittills.
– Ja, vi har kommit en bit på väg och har i dagsläget tecknat avtal med fyra handlare i Valsjöbyn, Rötviken, Laxsjö och Kluk vilka var och en utgör en så kallad lokal Servicepunkt, berättar Maria Söderberg.

Krokoms arbete uppmärksammas nu av Tillväxtverket som under konferensen Service lab 2016 lyfter fram Krokoms serviceplan som ett ”föredömligt strategiskt arbete med kommersiell service för att främja näringsliv- och landsbygdsutveckling”.

Tommy Jirhed, näringslivsrådgivare i Krokom, har varit projektledare i arbetet med att ta fram serviceplanen och kommer att delta i seminariet på konferensen i Stockholm den 26 oktober.

– Det känns roligt att vårt målmedvetna arbete har gett resultat. Att vi dessutom lyfts fram som ett gott exempel gör ju inte saken sämre, säger Tommie Jirhed.

Läs mer om Serviceplan

Uppdaterad 2016-10-25 av Thory Andersson
Kommentarer
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar



Följ Krokoms kommun på Facebook
Följ Krokoms kommun på Instagram
Följ Krokoms kommun på YouTube

KROKOMS KOMMUN Offerdalsvägen 8, 835 80 Krokom
Tel. 0640-161 00 vxl (mån-tor kl 08-17, fre kl 08-16)  |  Fax 0640-161 05 
Organisationsnummer: 212000-2478 | krokoms.kommun@krokom.se
VAT: SE212000247801

Cookies på krokom.se