Guldregn över Krokom

Den 8 december är det dags för Krokoms Guldkväll i Kaxås bygdegård då kommunens priser och stipendier ska delas ut under festliga former. Kvällens huvudnummer är Guldkroken och vi har tre spännande kandidater som har en nervös väntan framför sig.

Under kvällen ska åtta priser delas ut och för fyra av dem nomineras tre duktiga pristagare. Här är hela listan på nomineringarna till Guldkroken, Guldstjärnan företag, Guldstjärnan serviceperson och Kulturpriset:

Guldkroken
1. Krokoms golfklubb: Golfbana 13 hål. Miljötänk i golfbanans skötsel. Mångårigt arbete med Sandnäset sjöstad med husbyggen och inflyttning till kommunen.
2. Offerdals skidklubb: Många aktiviteter och evenemang i bygden. Bred ungdomsverk-samhet. Skidkulturen i Offerdal är ett välkänt varumärke. Har både bredd och topp!
3. Lägda gård: KRAV-godkänd mjölkproduktion, Biogasanläggning. Hållbar utveckling med förbättrad miljö, minimerad klimatpåverkan.

Guldstjärnan — Årets serviceföretag
1. Hotell Fjällgården, Åkersjön: Trots snålblåst har hotellets ägare envist bitit sig fast i en framtidstro för tursistnäringen i Åkersjön. Där har de i sann entreprenörsanda haft modet att ständigt utveckla verksamheten.

2. Wångens värdshus: Har med åren byggt upp en modern, trivsam konferensanläggning i vacker miljö. Personalen har lyckats skapa ett mycket gott rykte om sig, med sina Jämtländska råvaror, trevligt och serviceinriktat bemötande.

3. Kooperativet Hotagsfjärden, Hotagen: Äldrekooperativet startades och drivs av några fantastiska eldsjälar, som skapar trygghet för de äldre och viktiga arbetstillfällen i byn. Personalen visar ett brinnande engagemang och är goda ambassadörer för Kooperativet och Krokoms kommun.

Guldstjärnan — Årets serviceperson
1. Susanne Wallehed, AvaGarden, Dvärsätt: Susanne har sedan starten 2007 haft viljan och drivkraften att förverkliga sin dröm om ett varmt välkomnade och omtänksamt hotell. Hon är ett energiknippe som sprider glädje och framtidstro.

2. Therese Hedman och Birgitta Schånberg, socialtjänstens mottagningsexpedition: För deras professionella och vänliga bemötande till kommuninvånare som är i behov av stöd och hjälp.

3. Olle Simonsson: Keramiker och folkmusiker med eget krukmakeri i Ede Offerdal. Är mångkunnig, har ett ödmjukt och vänligt bemötande till alla sina kunder, spelmän och boende i bygden. Olle är ett föredöme för god entreprenörsanda.

Kulturpriset
1. Sara Swedenmark, Offerdal: Journalist som nu har startat eget bokförlag i Offerdal.

2. Krokomsbygdens kulturella radioförening, Kaxås: För sin insats med radio Krokom

3. Niclas Segelbrandt: Trollkarlen Mr Trixy som roat små som stora barn med sina magiska trix!

Här är kommunens pristagare för övriga priser och stipendier:
Utvecklingsstipendium för ungdom:
Martin Lindgren, Krokoms Golfklubb och Emma Arnsten, Trångsvikens IF.
Motiveringar: Martin Lindgren, 16 år, har varit medlem i Krokoms golfklubb i snart sex år och har utvecklats till en lovande golfjunior och förebild för andra. Martin har under 2011 förtjänat en plats i Krokoms Golfklubbs elitlag. Martin går nu på golfgymnasiet i Örnsköldsvik där han läser samhällsvetenskaplig linje.

Emma Arnsten, 19 år, har sedan 14 års ålder varit ledare i föreningens i Trångsvikens IF:s Friidrottsskola och de senaste tre åren som huvudansvarig för idrottsskolan. Emma har gått på Friidrottsgymnasiet i Östersund (FIG) under tre år. Där har hon även fått en god utbildning i ledarskap ett ämne som ingår i FIG-utbildningen.

Årets ledarpris:
Agneta Norman, Trångsvikens IF och Björn Tengblad, Ås IF.
Motiveringar:
Agneta Norman: Agnetas meriter började redan under förra seklet då hon invaldes i föreningens friidrottssektion där hon verkat bland annat som sekreterare vid sammanträden och övrigt som hör en sekreterare till, men framför allt har hon varit en av de viktigaste kuggarna vid alla våra stora idrottsarrangemang där hon med stor kunskap och skicklighet har hon skött resultatservicen, och allt som berör ett väl fungerande idrottssekretariat så att alla får snabb tillgång till sina tävlingsprestationer och att speaker och prisutdelning kan genomföras snabbt och effektivt vilket gör tävlingarna attraktiva för deltagare och publik.

Björn Tengblad: Om det finns någon klubb i Sverige som har en ledare som under de senaste 10 åren lagt ner så mycket tid och engagemang som Björn Tenglad på sitt idrottsledarskap så är den klubben att gratulera! Björn är till yrket lärare. Hans idrottsledarskap präglas av en genomtänkt pedagogik där han försöker möta varje barn/ungdom på sin nivå och utifrån sina förutsättningar. Han har en orubblig syn på att idrotten är till för alla och att alla kan utvecklas och ha glädje av sin idrott. Detta gäller såväl när han är tränare för en individuell idrott som bordtennis eller fotbollstränare.

Ungdomskulturstipendium:
Christoffer "Toffe" Sjöqvist Motivering: Christoffer Sjöqvist är en trummis med ambitioner. Han spelar i några band här i länet och till sommaren åker "Toffe" till USA och fortsätter sin utbildning i slagverkets ädla konst.

Årets tillgänglighetspris: AvaGarden

Årets företagare: Föllinge Hälsoprodukter