Translate site

Startsida Krokoms kommun

E-faktura och autogiro

Om du är ansluten till en internetbank kan du betala dina fakturor från krokoms kommun elektroniskt. På e-fakturan är alla uppgifter ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera och godkänna fakturan. Här nedan hittar du de vanligaste frågorna om e-faktura.

Vad är e-faktura?
E-faktura innebär att du får dina fakturor i elektronisk form - direkt till din internetbank. Den elektroniska fakturan ersätter den traditionella pappersfakturan och presenteras på din bildskärm på ett enkelt och överskådligt sätt.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Via din internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Krokoms kommun för fakturor som gäller barnomsorg och äldreomsorg. Anmälan kan även göras då du betalar en pappersfaktura via din internetbank. Ett erbjudande om att få e-faktura från Krokoms kommun visas efter du har betalat din faktura.

Kan jag betala någon annans e-faktura via min internetbank (till exempel make/makas faktura?)
Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Ja, du kan ansöka om att dina fakturor ska betalas med autogiro. Det innebär att du får en e-faktura, som inte behöver godkännas och som automatiskt betalas på förfallodagen. Anmälan till autogiro gör du via en länk i din internetbank. Du kan även använda blanketten:

Autogiroanmälan, medgivande, BarnomsorgWord

Autogiroanmälan, medgivande, BiståndWord

En del internetbanker erbjuder möjligheten att ange att e-fakturorna ska betalas automatiskt. För dig fungerar det på samma sätt som betalning med autogiro.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

När får jag e-fakturan?
Den kommer till din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms- och e-posttjänster för information om att man har fått en ny e-faktura.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Får jag en pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Krokoms kommun.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter  som en pappersfaktura.

Vad händer om jag missar att betala?
Krokoms kommun skickar ut eventuella betalningspåminnelser och inkassokrav i pappersform.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Krokoms kommun.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Om du har frågor om betalningen av fakturan ska du kontakt din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kan du kontakta Krokoms kommuns växel på telefon 0640 161 00 så kopplar de vidare till rätt person eller via e-post til följande adress:

Barnomsorg och bistånd: efakturaomsorg@krokom.se

Uppdaterad 2017-02-01 av Malin Lodesjö

Kontakta oss
Har du tekniska frågor eller vill kommentera informationen på sidan så kan du kontakta webbredaktionen. Klicka här!

Följ Krokoms kommun på Facebook
Följ Krokoms kommun på Instagram
Följ Krokoms kommun på YouTube

KROKOMS KOMMUN Offerdalsvägen 8, 835 80 Krokom
Tel. 0640-161 00 vxl (vardagar kl 08-17)  |  Fax 0640-161 05 
Organisationsnummer: 212000-2478 | E-post »