Krokom ser brister vid äldreboendet Tullkvarnsvägen
Krokoms kommun har konstaterat en rad brister på särskilda boendet Tullkvarnsvägen i Krokom. Bristerna är så allvarliga att Krokom beslutat att döma ut vite i form av en sanktionsavgift på 1,55 miljoner kronor mot vårdleverantören Förenade Care som driver Tullkvarnsvägen.
- Boende och deras anhöriga måste känna sig trygga med att alla vårdtagare får en god vård och omsorg vid våra äldreboenden. Och det gäller förstås oavsett utförare, säger Anna Berkestedt Jonsson i en kommentar med anledning av de brister som uppdagats.
- Därför är det också centralt att vi fullgör vårt tillsynsuppdrag. Alla platser är viktiga och blir ännu viktigare med en växande andel äldre i kommunen, fortsätter hon.
Efter åtkommande synpunkter och anmärkningar från anhöriga till boende på Tullkvarnsvägens särskilda boende genomförde tillsynspersonal från Krokoms kommun en oannonserad tillsyn i andra halvan av november. I samband med tillsynen noterades en rad kvalitetsbrister i verksamheten. Vilken kvalité vården ska hålla regleras i detalj i det avtal som finns mellan vårdleverantören Förenade Care och Krokoms kommun.
Här är exempel på brister som uppmärksammades:
- Alla vårdtagare har inte en utförlig genomförandeplan. Finns det en plan efterlevs den inte eftersom personalen inte tar del av planen. När inte genomförandeplanen efterlevs kan inte heller basal omvårdnad säkerställas. Det vill säga att personalen inte säkert kan säga att vårdtagaren får hjälp med sin morgonhygien, till exempel.
- Boendets egenkontroll av god hygien efterlevs inte. Vid tillsynen kunde ingen egenkontroll presenteras.
Tullkvarnsvägen har en tydlig rutin för hur daglig städning och storstädning av samtliga utrymmen ska utföras. Personalen vet att de ska städa men känner inte till vilka rutiner som gäller. - Enligt gällande kvalitetskrav ska larm från person med trygghetslarm besvaras omgående och åtgärdas snarast.
Boendet Tullkvarnsvägen har ingen tydlig rutin för larm. Det finns inte heller någon rutin som säkerställer att larm ”ska besvaras omgående och åtgärdas snarast”. För Krokoms tillsynspersonal uppger flera vårdtagare att: ”de upplever att det tar lång tid att få hjälp vid larmning och att de får larma flera gånger”
Krokoms samlade bedömning av bristerna är att de är så allvarliga att Förenade Care ska betala sanktionsavgift på 1,55 miljoner kronor. Företaget ska också arbeta fram en åtgärdsplan. Planen ska presenteras för Krokoms kommun senast 16 december.
Kommunchef, Tomas Jonsson, betonar vikten av att Krokoms kommun levererar god äldrevård.
- Alla vårdplatser på våra särskilda boenden är viktiga och ska hålla samma standard. Därför är det av största vikt att vi säkerställer hög kvalité och att vården är likvärdig på alla boenden. Jag förutsätter att Förenade Care rättar till de brister som nu uppdagats.
Kommunstyrelsens ordförande, Maria Jacobsson, S, värnar om vårdtagarnas bästa.
- Det är viktigt att vi har bra rutiner för uppföljning för att tillgodose våra boendens bästa, både externa och egna verksamheter. Jag vet att vi har kompetent personal för uppdraget och utgår ifrån att alla parter är eniga i att bristerna ska rättas till snarast.