Krokoms kommun, liksom alla andra kommuner i Sverige, står inför stora demografiska utmaningar. Kommundirektör Tomas Jonsson säger att budgetarbetet inför 2026 kommer bli ett tufft jobb.
– De demografiska förutsättningarna är bekymmersamma för vår kommun. Antalet äldre ökar i hela Sverige och Krokom ligger bland de kommuner där antalet personer över 80 år ökar mest. Antalet unga kommer troligen att minska, eller i bästa fall ligga kvar på nuvarande nivå, givet att vi når vårt inflyttningsmål, säger Tomas Jonsson.
Vi kommer behöva se över hur vi organiserar oss
för att hitta de bästa lösningarna
Budgetkonferensen, som hålls varje år i början av april, är startskottet för arbetet med kommande års budget. En av de utmaningar som diskuterades under konferensen var kostnaderna för förskola och skola. Krokoms kommun har bland de högre kostnaderna för förskola och skola i ett nationellt perspektiv. Att kommunen är stor till ytan och ställer krav på många enheter är en förklaring till det. Samtidigt är kompetensförsörjningen ett problem och det är svårt att få behörig personal på alla enheter.
– Vi kommer behöva se över hur vi organiserar oss för att hitta de bästa lösningarna för att barnen ska få en undervisning med god kvalitet. Vi står inför stora utmaningar och vi kommer behöva hitta lösningar som är hållbara, säger Tomas Jonsson.
Vår uppgift är att skapa goda förutsättningar
för att bedriva utbildning med hög kvalité.
I Föllinge skolområde minskar antalet barn för varje år. Föllingeområdet inkluderar tre förskolor och tre skolor varav Cederbergsskolan, som är en F-9-skola är en. För fem år sedan var det 114 elever på Cederbergsskolan, till hösten kommer det gå 86 elever där och prognosen för höstterminen 2027 är 75 elever.
– Vår uppgift är att skapa goda förutsättningar för att bedriva utbildning med hög kvalité. I detta arbete är det nödvändigt att skapa lagom stora undervisningsenheter för att nå bra resultat, säger Tomas Jonsson.
I centrala Krokom finns det också utmaningar. Nyhedens skola har stora renoveringsbehov och tack vare planerade byggprojekt kan det också bli en tillväxt av barnfamiljer i det här området. Just nu pågår en utredning kring vad som blir den bästa lösningen. Viktiga utgångspunkter är att skapa plats för yngre barn på skolorna i Dvärsätt och Aspås samt att göra plats för elever i anpassad grundskolan så att de kan gå kvar i Krokom även på högstadiet.
Det här är en process där förankring och
insamling av synpunkter är avgörande.
Det finns två förslag i nuläget och de har arbetats fram i dialog med personalrepresentanter, skyddsombud, förvaltning och politiker. Förslagen berör Aspås, Hissmoskolan, Kvarnbacksskolan, Nyheden och Dvärsätts skola och utgör ett underlag att jobba vidare med. De stora skillnaderna mellan de två förslagen är om Nyheden ska vara en F-9-skola eller en 4-9-skola. I det första alternativet är förslaget att både Hissmoskolan och Kvarnbacksskolan utgår. I det andra alternativet är Kvarnbacksskolan kvar som en F-3-skola. I båda alternativen föreslås Aspås och Dvärsätt vara F-3-skolor.
– Det här är en process där förankring och insamling av synpunkter är avgörande. Ingenting är klart än och de alternativ vi har idag kan ändras på vägen, säger Tomas Jonsson.
Läs mer om förstudien inför renovering av Nyheden