Regnbågsflaggor och normkritik – så har HBTQI-certifiering bidragit till en mer inkluderande skolmiljö

Regnbågsflagga

För ett och ett halvt år sedan satsade Krokom på HBTQI-diplomering för elevhälsan och delar av KAA - Kommunala aktivitetsansvaret som lotsar ungdomar utan gymnasiestudier att hitta en passande väg tillbaka till studier eller ut till arbete. Diplomeringen var ett sätt att garantera en trygg och stöttande miljö för alla elever, oavsett sexuell läggning eller könsidentitet.

– Vi har verkligen fått användning av certifieringen. Vissa hade inte ens tänkt på de här frågorna. Den största skillnaden är att nu har alla med sig det i sitt förhållningssätt och i mötet med eleverna. Kunskap är jätteviktigt, säger Pernilla Oscarsson som är chef för elevhälsan i kommunen.

Konkreta insatser som gjorts är att nya projekt genomsyras av ett normkritiskt perspektiv och att avdelningarna har sett över material och formulär. Det finns även ett symbolvärde i regnbågsflaggor som har köpts in till skolorna och hissas vid särskilda tillfällen och regnbågssymboler som finns runtom i skolmiljöerna.

– Vi utgår inte från pojkar eller flickor utan har samtal med eleverna om hur de identifierar sig och vill bli tilltalade. Vi har också sett över våra formulär så att det finns fler alternativ än flicka eller pojke och att vårdnadshavare kan vara annat än en mamma och en pappa, säger Pernilla.

Både personalen på elevhälsa och KAA har en stående punkt på sina arbetsplatsträffar där avdelningen följer upp arbetet och delar med sig av goda exempel från sin vardag i HBTQI-frågor.

– Det är viktigt, inte minst för att sprida kunskap till ny personal, säger Eleonor Sjöberg på KAA.

 

Läs mer om diplomeringen

Meny