Biståndshandläggare SoL

Ett jobb med plats för engagemang

Då en av våra medarbetare ska gå på ledighet söker vi en biståndshandläggare till vårt kompetenta team! Har du studerat juridik? Är du socionom? Eller har du annan högskoleutbildning som kan vara passande i rollen? Är du därtill mån om att trivas på jobbet och önskar vara en del av en handlingskraftig arbetsgrupp så skicka in din ansökan idag!

Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.

En dag som biståndshandläggare

Biståndsenheten tillhör verksamhetsområdet Bistånd, Hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, 1:e biståndshandläggare, biståndshandläggare, LSS-/SoL-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi är en liten arbetsgrupp där du har nära samarbete med kollegor och enhetschef. Vi tycker att det är viktigt att trivas på jobbet! Vi är mån om varandra och jobbar för en jämn arbetsfördelning och ett nära samarbete kollegialt.

På biståndsenheten utreder vi rätten till stöd och omsorg enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Enheten ansvarar även för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt.

På bistånd har vi återkommande träffar för avstämning, kompetensutveckling och kollegialt stöd. Vi arbetar ständigt med kvalité och förbättringar på enheten vilket samtliga medarbetare är engagerade i på olika sätt.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak:

  • Handlägga ärenden utifrån Socialtjänstlagen (SoL)
  • Utreda behov av hjälp och stöd utifrån gällande lagstiftning och praxis. Fatta beslut om insatser och följa upp beslut.
  • Träffa individer i behov av hjälp och stöd, åka på hembesök, delta vid olika samverkansmöten och SIP.
  • Delta i arbete med verksamhetsutveckling på enheten i diverse arbetsgrupper och vid metodträffar.

Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum).

Den dagliga dokumentationen sker i verksamhetssystemet Viva och vi genomför vårdplaneringar och SIP i dokumentationssystemet Cosmic Link tillsammans med regionen.

Din kompetens

Högskoleutbildning som bedöms lämplig utifrån rollen som handläggare på bistånd, exempelvis socionom, juridisk utbildning eller annan utbildning som bedöms relevant av rekryterande chef.

  • Dokumentationserfarenhet och datorvana
  • Intresse av juridik
  • Körkort är ett krav för tjänsten
  • Du uttrycker dig väl i tal och skrift

Meriterande är även

  • Erfarenhet av handläggning utifrån SoL, LSS eller annan lagstiftning
  • Erfarenhet inom målgrupperna äldre och funktionsvarierade
  • Erfarenhet från arbete inom andra myndigheter

Ditt arbete präglas av individfokus, gott bemötande och omdöme. Du har god förmåga att prioritera och att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i brådskande situationer. Du är kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med medborgare. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt

Ett vikariat på ett år, 100%, med tillträde snarast.

Sista ansökningsdag 2023-11-30.

Vi har årsarbetstid med möjlighet till flex, här får du friskvård på arbetstid och det finns möjlighet till distansarbete i viss mån, om arbetet tillåter.

Du kommer få en god introduktion där du får möjlighet att vara ”ny på jobbet” och successivt introduceras i arbetet. Vi är måna om att hitta rätt person och är därför flexibla med både anställningsform och omfattning. Skulle det till exempel passa dig bättre att jobba en lägre procent så skicka in din ansökan så kan vi prata om det!

Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Vår värdegrund och din växtkraft

Vårt arbete ska genom­syras av våra värdeord

  • Välkomnande – Här är alla välkomna!
  • Modig – Vi har mod att anta utmaningar, vi tänker annorlunda och vi vågar fatta beslut.
  • Nära – Vi är tillgängliga och sätter dem vi är till för i första rummet.
  • Pålitlig – Vi är professionella, tänker långsiktigt och arbetar hållbart.

Vi gör plats för din växtkraft!

I vår kommun ska alla kunna vara med och påverka. Närheten och tryggheten människor emellan skapar förutsättningar för mod, idéer och glädje. Vår vision är att ge plats för växt­kraft – för företagare, familjer och för dig som medarbetare. Att jobba i Krokoms kommun innebär stora möjligheter att ut­vecklas. Vill du växa med oss?

Ansökan

Sista ansökningsdatum:

Meny