Behandlare inom missbruks- och beroendevård till Öppna enheten, IFO

Ett jobb med plats för engagemang

Öppna enheten är organiserad under Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO). Enheten ansvarar för kommunens öppenvård med biståndsbeslut rörande barn och familjer, missbruk och vuxna samt servicetjänster såsom anhörigstöd och samarbetssamtal. Nu söker vi en behandlare, välkommen med din ansökan!

En dag på Öppna enheten, IFO

Som behandlare hos oss arbetar du med psykosocial behandling med inriktning missbruks- eller beroendeproblematik. Insatserna ges enligt socialstyrelsens riktlinjer, exempelvis CRA, återfallsprevention, spelbehandling samt stödinsats för anhöriga till närstående med missbruks- eller beroendeproblematik. I första hand ansvarar du och din kollega för behandling inom området missbruk och beroende. I tjänsten ingår även att leda samarbetssamtal.

Enheten består av sju behandlare samt en enhetschef. Arbetet är till stor del ett självständigt arbete men ställer också stora krav på flexibilitet samt god förmåga till samarbete med interna och externa samverkanspartners.

Du dokumenterar ditt arbete i vårt dokumentationssystem Viva och upprättar och arbetar efter genomförandeplaner samt följer upp dessa.

Omvärldsbevakning är av stor vikt för att hålla sig uppdaterad och utveckla behandlingsarbetet. Arbetstiden är huvudsakligen förlagd till dagtid. Visst kvällsarbete kan förekomma.

Din kompetens

Vi söker dig som är utbildad socionom, behandlingspedagog eller har motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har erfarenhet av psykosocialt förändrings/behandlingsarbete och kunskap kring gällande lagstiftning och riktlinjer som styr verkställighet och dokumentation av insatser inom socialtjänsten.

Du har uppnått en personlig mognad, har god förmåga att skapa relationer i ditt arbete och kan möta individer i utsatta situationer och kris. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken.

Du har stor förmåga att både arbeta självständigt och i grupp, tar stort ansvar och egna initiativ, har god samarbetsförmåga samt engagemang och öppenhet för utvecklingsarbete inom arbetsområdet.

Det är meriterande om du har utbildning i CRA-metod, ÅP, MI, rePULSE, beroendelära, samarbetssamtal, erfarenhet av myndighetsarbete.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Körkort för personbil är ett krav.

Övrigt

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag: 2022-07-04

Intervjuer kommer hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Facklig kontaktperson
Lena Svensson, Akademikerförbundet SSR
0640-16310, lena.svensson@krokom.se

Vår värdegrund och din växtkraft

Vårt arbete ska genom­syras av våra värdeord

  • Välkomnande – Här är alla välkomna!
  • Modig – Vi har mod att anta utmaningar, vi tänker annorlunda och vi vågar fatta beslut.
  • Nära – Vi är tillgängliga och sätter dem vi är till för i första rummet.
  • Pålitlig – Vi är professionella, tänker långsiktigt och arbetar hållbart.

Vi gör plats för din växtkraft!

I vår kommun ska alla kunna vara med och påverka. Närheten och tryggheten människor emellan skapar förutsättningar för mod, idéer och glädje. Vår vision är att ge plats för växt­kraft – för företagare, familjer och för dig som medarbetare. Att jobba i Krokoms kommun innebär stora möjligheter att ut­vecklas. Vill du växa med oss?

Ansökan

Sista ansökningsdatum:

Meny