Leende kvinna, affärskvinna

Enhetschef till IFO, Barn- och Familj

Ett jobb med plats för utveck­ling och gemenskap

Är du en chef med erfarenhet från Individ- och familje­omsorg som är redo att utvecklas i en ny organisa­tion? Eller är du en erfaren socionom som vill ta nästa steg och leda andra? Utmanas du av att få andra att växa och utvecklas? I så fall kan det här vara ett jobb för dig!

Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserade i fyra enheter; Barn- och familjeenheten, Vuxenenheten, Öppna enheten och reception samt enheten för Arbete- och integration.

Vi söker nu en chef till Barn- och familjeenheten.

En dag på Barn- och familjeenheten

Som Enhetschef för Barn- och familjeenheten ansvarar du för att planera, genomföra, följa upp och kvalitetssäkra verksamheten i enlighet med gällande lagstiftning och riktlinjer, i synnerhet SoL och LVU, inklusive familjerätt och myndig­hetsutövning avseende ensamkommande flyktingbarn.

Man har det övergripande ansvaret för personal, arbetsmiljö och ekonomi. Ledarskapet ska bidra till att skapa förutsättningar för att med­arbetarna ska kunna utföra ett arbete med god kvalitet. I det dagliga arbetet med att handleda medarbetarna avseende BBIC, ärendefördelning mm har man en 1:e socialsekreterare till sitt stöd i arbetsgruppen.

Närmaste chef är IFO-chefen och som enhets­chef ingår du i ledningsgruppen för Individ- och Familjeomsorgen. Du kommer även att sam­arbeta med andra aktörer, både internt och externt utifrån uppdraget där skolan är särskilt viktig.

Din kompetens

Vi har som krav att du har socionomexamen och erfarenhet av arbete med myndighetsut­övning inom något av IFOs verksamhets­områden. På ett eller annat vis har du erfaren­het av ledarskap.

Vi ser dessutom gärna att du har erfarenhet inom något av följande områden; personal- budget- och arbetsmiljöansvar, utredning enligt BBIC, MI, ärendehandledning vid myndighets­utövning, samt av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Personlig lämplighet är viktigt och vi kommer särskilt titta på din förmåga att; kunna skapa trygghet och långsiktighet, skapa delaktighet och engagemang, hög rättssäkerhetskänsla, ha en helhetssyn och är bekväm med att ingå i ett ledningsteam.

Uppdraget ställer stora krav på såväl själv­ständigt arbete som samarbetsförmåga.

Vi erbjuder

  • Stöd av mig som din chef och övriga i ledningsgruppen, en erfaren 1:e social­sekreterare samt ett gäng kunniga och engagerade socialsekreterare.
  • Ett särskilt traineeprogram för att kompetensutveckla och tillvara ta dina medarbetares utvecklingspotential, inklusive löneutveckling.
  • Vi erbjuder fortlöpande olika ledarskaps­utbildningar och stöd från stabs­funktioner som HR, ekonomi, IT och kommunikation.
  • En mindre kommun ger också förut­sättning för att konkret kunna påverka arbetet då det är korta beslutsvägar.
  • Friskvård på arbetstid samt möjlighet till semesterväxling (dvs byta semester­ersättning mot semesterdagar)

Övrigt

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag 2021-03-08

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Vår värdegrund och din växtkraft

Vårt arbete ska genom­syras av våra värdeord

  • Välkomnande – Här är alla välkomna!
  • Modig – Vi har mod att anta utmaningar, vi tänker annorlunda och vi vågar fatta beslut.
  • Nära – Vi är tillgängliga och sätter dem vi är till för i första rummet.
  • Pålitlig – Vi är professionella, tänker långsiktigt och arbetar hållbart.

Vi gör plats för din växtkraft!

I vår kommun ska alla kunna vara med och påverka. Närheten och tryggheten människor emellan skapar förutsättningar för mod, idéer och glädje. Vår vision är att ge plats för växt­kraft – för företagare, familjer och för dig som medarbetare. Att jobba i Krokoms kommun innebär stora möjligheter att ut­vecklas. Vill du växa med oss?

Leende kvinna, affärskvinna

Ansökan

Sista ansökningsdatum: