Leende kvinna, affärskvinna

Biståndshand­läggare

Ett jobb med plats för utveckling

Tycker du om att samverka såväl internt som externt och har ett em­patiskt förhållningssätt till personer du möter? Vill du arbeta med att ut­reda, bedöma och fatta beslut om insatser inom vård- och omsorg till personer i behov av hjälp och stöd? Då ska du läsa vidare och söka jobbet som biståndshandläggare!

En dag som bistånds­handläggare

På Biståndsenheten arbetar biståndshand­läggare, LSS-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi utreder rätten till stöd och omsorg enligt SoL och LSS, vi an­svarar för avgiftshandläggningen för äldre­omsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt.

Som biståndshandläggare handlägger och fattar du beslut om insatser inom vård- och omsorg. Det innebär att möta personer som ansökt om hjälp och stöd och därefter utreda, bedöma och fatta beslut om vilka insatser personen har rätt till enligt gällande lagstiftning.

I arbetet samverkar du med olika aktörer som till exempel anhöriga, omsorgens verksamheter och länssjukvården.

Utvecklas med glädje

Du kommer att ingå i vårt trainee- och mentor­program som omfattar bland annat kompetens­utveckling utifrån en individuell utvecklingsplan och intern och extern handledning. Utöver det stävar vi efter en lägre arbetsbelastning genom färre antal ärenden per handläggare.

Din kompetens

Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig utbildning, gärna med inriktning mot äldre och funktionshindrade. Du har dokument­ations- och datorvana och uttrycker dig väl i tal och skrift. Arbetet är självständigt och kräver både initiativ- och samarbetsförmåga.

Erfarenhet av handläggning utifrån SoL, LSS eller annan lagstiftning är meriterande, detta gäller även erfarenhet inom vård- och omsorg. Arbetet ställer höga krav på ett gott bemötande och ett empatiskt förhållningssätt.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Körkort är ett krav för tjänsten.

Övrigt

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Rekrytering genomförs under förutsättning att verksamhetsförändringar sker.

Sista ansökningsdag är 2020-11-08

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Fackliga kontaktpersoner nås genom Krokoms kommuns växel 0640 161 00.

Vår värdegrund och din växtkraft

Vårt arbete ska genom­syras av våra värdeord

  • Välkomnande – Här är alla välkomna!
  • Modig – Vi har mod att anta utmaningar, vi tänker annorlunda och vi vågar fatta beslut.
  • Nära – Vi är tillgängliga och sätter dem vi är till för i första rummet.
  • Pålitlig – Vi är professionella, tänker långsiktigt och arbetar hållbart.

Vi gör plats för din växtkraft!

I vår kommun ska alla kunna vara med och påverka. Närheten och tryggheten människor emellan skapar förutsättningar för mod, idéer och glädje. Vår vision är att ge plats för växt­kraft – för företagare, familjer och för dig som medarbetare. Att jobba i Krokoms kommun innebär stora möjligheter att ut­vecklas. Vill du växa med oss?

Ansökan

Sista ansökningsdatum:
2020-11-09