En man som står på händerna på en sandstrand.

Två LSS-hand­lägg­are till bistånds­enheten

Ett jobb med plats för utveckling

Tycker du om att samverka och samarbeta med andra och samtidigt bedriva ett självständigt arbete? Då ska du läsa vidare och söka jobbet! Till Biståndsenheten söker vi nu två LSS-handläggare som vill arbeta med myndighetsutövning enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL).

En dag som LSS-handläggare

På Biståndsenheten arbetar biståndshandläggare, LSS-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi utreder rätten till stöd och omsorg enligt SoL och LSS, vi ansvarar för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt.

Som LSS-handläggare handlägger och fattar du beslut om insatser inom vård- och omsorg. Det innebär att möta personer som ansökt om hjälp och stöd och därefter utreda, bedöma och fatta beslut om vilka insatser personen har rätt till enligt gällande lagstiftning. Viss SoL-handläggning ingår också i tjänsten.

I arbetet samverkar du med olika aktörer som till exempel anhöriga, omsorgens verksamheter och länssjukvården.

Du kommer att ingå i vårt trainee- och mentorprogram som omfattar bland annat kompetensutveckling utifrån en individuell utvecklingsplan och intern och extern handledning. Utöver det stävar vi efter en lägre arbetsbelastning genom färre antal ärenden per handläggare.

Din kompetens

Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig utbildning, gärna med inriktning mot äldre och funktionshindrade. Du har dokumentations- och datorvana och uttrycker dig väl i tal och skrift. Arbetet är självständigt och kräver både initiativ- och samarbetsförmåga.

Erfarenhet av handläggning utifrån LSS, SoL eller annan lagstiftning är meriterande, detta gäller även erfarenhet inom vård- och omsorg. Arbetet ställer höga krav på ett gott bemötande och ett empatiskt förhållningssätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Körkort är ett krav för tjänsten

Övrigt

En tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Ett vikariat på heltid med tillträde 2021-01-01 till och med 2021-10-31 eller till dess ordinarie medarbetare är åter i tjänst. Eventuell möjlighet till tillsvidareanställning.

Sista ansökningsdag är 2020-10-31.

Intervjuer sker löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Vår värdegrund och din växtkraft

Vårt arbete ska genom­syras av våra värdeord

  • Välkomnande – Här är alla välkomna!
  • Modig – Vi har mod att anta utmaningar, vi tänker annorlunda och vi vågar fatta beslut.
  • Nära – Vi är tillgängliga och sätter dem vi är till för i första rummet.
  • Pålitlig – Vi är professionella, tänker långsiktigt och arbetar hållbart.

Vi gör plats för din växtkraft!

I vår kommun ska alla kunna vara med och påverka. Närheten och tryggheten människor emellan skapar förutsättningar för mod, idéer och glädje. Vår vision är att ge plats för växt­kraft – för företagare, familjer och för dig som medarbetare. Att jobba i Krokoms kommun innebär stora möjligheter att ut­vecklas. Vill du växa med oss?

Ansökan

Sista ansökningsdatum:
2020-10-31