Ansökningstiden har gått ut

Familjebehandlare till Öppenvårdsenheten

Vill du vara med i det spännande utvecklingsarbetet som pågår utifrån den nya socialtjänstlagen? Sök då tjänsten som familjebehandlare hos oss på öppenvården!

Ett jobb med plats för utveckling

Välkommen till oss

Öppenvårdsenheten är organiserad under Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO). Enheten ansvarar för kommunens öppenvård med biståndsbeslut rörande barn och familjer, missbruk och vuxna samt servicetjänster såsom rådgivning, anhörigstöd och samarbetssamtal. På enheten arbetar en enhetschef och tio behandlare/familjebehandlare. Vi arbetar på uppdrag från socialsekreterare men har också insatser på service där vi erbjuder upp till fem rådgivande och motiverande samtal utan biståndsbeslut.

Enhetens arbete är under utveckling för att ligga i linje med den nya socialtjänstlagen som träder i kraft under 2025.

Socialförvaltningen består av 600 medarbetare där bredden på uppdraget är omfattande. Förvaltningen är indelad i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvaras för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till kommunens medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet.

Sista ansökningsdatum

En dag som familjebehandlare på Öppenvårdsenheten

En dag som familjebehandlare på Öppenvårdsenheten

Som familjebehandlare arbetar du familjeorienterat och utgår från ett systemteoretiskt helhetsperspektiv. Arbetet sker på både universell, selektiv och indikerad nivå. Du genomför förändrings- och behandlingsarbete med barn, ungdomar och deras familjer baserat på uppdrag från utredande socialsekreterare. Målet är att öka skyddsfaktorerna och minska riskfaktorerna. Innehållet i behandlingsarbetet är individuellt anpassat utifrån barnets/ungdomens behov och formas tillsammans med barnen, ungdomarna och deras föräldrar utifrån uppdraget. Du arbetar både i team och enskilt. Arbetet sker i familjernas hem, i våra lokaler eller på andra lämpliga platser.

Vår målsättning är att familjerna så långt som möjligt ska få stöd och hjälp i sin hemmiljö.

Du har ett nära samarbete med beslutsfattande chef, socialsekreterare, övriga kollegor på enheten och andra interna eller externa aktörer. Tjänsten är i grunden förlagd till dagtid, men en viss flexibilitet med arbetstiden är ett krav.

Du dokumenterar ditt arbete i vårt dokumentationssystem viva och upprättar och arbetar efter genomförandeplaner samt följer upp dessa.

Din kompetens

Din kompetens

Vi söker dig som är flexibel med god samarbetsförmåga och som arbetar på ett strukturerat och självständigt sätt. Du är drivande och identifierar utvecklingsområden och tar initiativ till förbättringar utifrån uppkomna behov och krav. Du kan navigera i samhällssystemen, de olika huvudmännens uppdrag och förstår hur förebyggande socialt arbete kan komplettera redan befintliga resurser. Du är ansvarsfull och har nått en personlig mognad som gör att du är trygg i dig själv.

Du har socionomexamen.

B-körkort är ett krav

Meriterande är om du har:

Erfarenhet av psykosocialt förändrings- och behandlingsarbete inom området barn och familj.

Erfarenhet av social dokumentation och arbete med genomförandeplaner.

Utbildning i metoder såsom BBIC, Trappan, rePULSE, MI, ABC eller andra föräldrastödsprogram/gruppverksamheter.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt

Övrigt

Tillsvidareanställning på 100%, tillträde enligt överenskommelse.

Intervjuer är planerade till vecka 11 och 12.

Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.

Sista ansökningsdag:

Krokom – kommunen mitt i Jämtland

Krokom – kommunen mitt i Jämtland

Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 700 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats.

Kommunen ingår i samiskt för­valtningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.

Jag är jätteförtjust i den här platsen, här känner jag att jag kan leva länge

Läs mer om berättelserna från våra 193 byar

Berättelser från våra 193 byar

Vår värdegrund och din växtkraft

Vårt arbete ska genom­syras av våra värdeord

  • Välkomnande – Här är alla välkomna!
  • Modig – Vi har mod att anta utmaningar, vi tänker annorlunda och vi vågar fatta beslut.
  • Nära – Vi är tillgängliga och sätter dem vi är till för i första rummet.
  • Pålitlig – Vi är professionella, tänker långsiktigt och arbetar hållbart.

Vi gör plats för din växtkraft!

I vår kommun ska alla kunna vara med och påverka. Närheten och tryggheten människor emellan skapar förutsättningar för mod, idéer och glädje. Vår vision är att ge plats för växt­kraft – för företagare, familjer och för dig som medarbetare. Att jobba i Krokoms kommun innebär stora möjligheter att ut­vecklas. Vill du växa med oss?

Hur söker jag tjänsten om jag har skyddad identitet?

Om du har skyddad identitet och vill söka den här tjänsten så ska du kontakta kundcenter 0640 161 00. Be om att bli kopplad till HR-konsult.

Du ska alltså inte skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Så här tycker våra med­arbetare

Ansökan

Sista ansökningsdatum:

Meny