"Jag tycker att alla ska testa på att arbeta inom vården"

En man sitter bredvid en kvinna i en soffa.

Det började med ett sommarjobb på Blomster­gården i Krokom för Zacharias Andersson och Dennis Andersson, men gemen­skapen och känslan av att göra skillnad för människor gav mersmak. Idag är de två kollegorna ett uppskattat inslag på korttidsavdelningen.
– Vi är som en liten familj, säger de och uppmuntrar alla som inte har arbetat inom vården att ge det en chans.

Blomstergården ligger i centrala Krokom och består av tre demensavdelningar; Liljan, Gullvivan och Klöverängen samt en korttidsavdelning. De som arbetar på boendet strävar efter att erbjuda en så hemlik miljö som möjligt med fokus på trygghet, gemenskap och delaktighet. Varje år söker Krokoms kommun sommarvikarier till alla verksamheter med fokus på vård och omsorg för att de ska kunna fortsätta att erbjuda samma höga kvalitet under semesterperioden.

En man och en kvinna sitter vid ett bord i ett vardagsrum.

Zacharias Andersson, vårdbiträde, hjälper en boende in till sitt rum på Blomstergården.

– Jag tycker att alla ska testa på att arbeta inom vården någon gång i sitt liv. Man får en helt annan syn på vad människovärde är, men även mer medkänsla. Jag har fått en bättre förståelse för vårdyrket och hur människan fungerar, säger Zacharias Andersson, vårdbiträde.

Han blev varslad från sitt jobb på en fabrik 2023 och bestämde sig för att söka sommarjobb på Blomstergården. Zacharias Andersson var också på jakt efter ett extrajobb efter sommaren medan han studerade basåret på universitetet. Målet är fortfarande att bli läkare eller sjuksköterska.

– Nu har jag varit vikarie i tre år. Jag trivs jättebra både med mina kollegor och arbetsuppgifter. Det är väldigt givande att se när de äldre på vårt korttidsboende börjar må bättre. Vårt stöd betyder mycket för dem, säger han.

Zacharias Andersson berättar att ingen dag är den andra lik. Han får medhåll av Dennis Andersson som också har arbetat som sommarvikarie på Blomstergården. Nu har det gått sex år sedan han klev in på boendet för första gången. Idag är han tillsvidareanställd på korttidsboendet.

En man i blå skjorta går längs en korridor.

Dennis Andersson började som sommarvikarie och har nu en fast tjänst på Blomstergården.

– Jag började arbeta som sommarvikarie direkt efter studenten 2020. Jag hade inte en tanke på att arbeta inom vården när jag gick på gymnasiet, men jag behövde ett jobb. För mig blev det en positiv upplevelse och jag trivs väldigt bra. Jag känner att jag gör skillnad, säger han.

Meny