Felaktiga fakturor från renhållning - detta gäller

Det har gått ut felaktiga fakturor där vissa kunder har debiterats för gamla tömningar.

Uppdatering 20 december 2022 angående tidigare felaktiga renhållningsfakturor.

Vi får en del funderingar från er medborgare angående korrigerade fakturor.

Följande gäller:
Det är bara faktura utskriven den 13 december som ska betalas.

Eftersom den första fakturan innehöll tömningar tom den 1/12 och den andra tom 13/12 kan det ha tillkommit tömningar mellan de datumen, så beloppet kan därför vara större på den senaste fakturan.

Så följande:

Vad ska betalas?
Svar. Faktura utskriven den 13 december

Varför är den på ett högre belopp än fakturan från 1 december?
Svar: Det kan ha tillkommit tömningar perioden mellan 1 december och 13 december.

Vad händer om jag betalat en faktura som var felaktig?
Svar: Då korrigeras denna som ett avdrag på fakturan i mars nästa år.


Vi ber om ursäkt för om vi varit otydliga men hoppas nu att det klarnar.

Uppdatering 221214: Rättade renhållningsfakturor skickade

De kunder som fått felaktiga debiteringar kommer inom de närmaste dagarna att få en kreditfaktura och rättad faktura. Förfallodatum är 31 december.

Om den felaktiga fakturan redan är betald kommer ett avdrag på nästa faktura i mars.

Felet gällde gamla kärltömningar från 2019, 2020 och 2021 som fakturerades en gång till. Endast vissa kunder är berörda av felet. De som inte är berörda får ingen ny faktura utan betalar sin ursprungsfaktura som vanligt.

Om du har ytterligare frågor gällande din faktura använd e-tjänsten ”Fakturafrågor”


Länk till e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Meny