Förstudie inför renovering av Nyhedens skola

lärare visar elev något som har med fysik att göra

Nyhedens skola behöver renoveras och därför undersöker vi olika sätt att göra det på. Vi ser också över skolstrukturen så att vi långsiktigt ska ha tillräckligt med plats för eleverna. Skol­verksamheten, inklusive elever, kommer att delta i processen.

Anledningen till förstudien är att lokalerna på Nyhedens skola är i behov av omfattande underhållsåtgärder. För att de ska fungera som goda undervisningslokaler med positiv studie­atmosfär behöver vi renovera eller bygga nytt på ett långsiktigt och hållbart sätt.

Vi undersöker nu möjligheten att skapa en ny, modern och attraktiv skola som kommer att ge barnen den bästa möjliga starten i livet. Vår vision är att bygga en skola med ändamåls­enliga lokaler som är anpassade för framtidens lärande och som skapar en trygg, inspirerande och flexibel miljö för elever och lärare. Vi vill skapa förutsättningar för en arbetsmiljö där lärarna kan utvecklas och trivas, och som därmed kan ge eleverna en högkvalitativ utbildning som stödjer deras individuella utveckling.

Vi ser även möjligheterna att skapa en attraktiv utemiljö, som främjar både rörelse och kreativt lärande. Vi vill ha en skola där utevistelsen blir en naturlig del av barnens vardag, och där alla kan känna sig inspirerade och motiverade – både inomhus och utomhus.

Vi tar med i beräkningen att idrottshallen och badhuset också behöver ses över.

Vi gör plats för fler barn

I samband med detta görs en översyn av skol­strukturen i centrala Krokom så att vi ska ha tillräckligt med utrymme för eleverna både nu och i framtiden. Syftet är att skolan ska vara hållbar och långsiktig, med främjande ut­bildningsmiljöer som får både elever och lärare att växa och trivas. Det ska finnas plats för alla barn utifrån det befolkningsmål som kommunen beslutat om och tilltänkta bygg­projekt i området.

Förstudien inkluderar underlag gällande:

  • kommunens tillväxtplan
  • skolstruktur
  • omvärldsbevakning
  • ekonomiska förutsättningar
  • aktuell forskning

Vilka är delaktiga i förstudien?

Löpande under processen har vi workshops med personalrepresentanter, skyddsombud och politiker från barn- och utbildningsnämnden och kommunstyrelsen. Vi gör även studiebesök på andra närliggande skolor som har byggts om eller ut. Vi planerar att skolverksamheten, inklusive eleverna, ska vara delaktiga fortsättningsvis.

På denna sida kommer vi att uppdatera löpande och det finns möjlighet att ställa frågor som besvaras i FAQ.

Vad kommer att hända framåt?

Förstudiens underlag kommer att ligga till grund för ett politiskt beslut i kommunfullmäktige.

När beslutet är taget är förhoppningen att skolan kan vara färdig under 2028.

Process

  • 6 dec 2023: Kommunstyrelsen antar beslut om förstudieprocess
  • 4 mars 2024: Förstudieprocessen startar
  • 20 juni: Information Kommunstyrelsen
  • 20 aug: Kommunstyrelsen, personal och skyddsombud bjuds in till studiebesök
  • 28 aug: Workshop Kommunstyrelsen
  • 3 sept: Workshop skolpersonal och skyddsombud
  • 17 sept: Workshop Barn- och utbildningsnämnden
  • 2 okt: Information Kommunfullmäktige
  • 22 okt: Projektsida på Krokoms kommuns hemsida
  • 29 okt: Kommunfullmäktige bjuds in till studiebesök

Kommande:

  • Flera typer av information bland annat websida med möjlighet till frågor, studiebesök och informationsmöten
  • Beslut fattas i kommunfullmäktige

Frågor och svar

Har du någon fråga om förstudien? Här kan du skicka in den. Vi svarar så snabbt vi kan och lägger upp svaret här på sidan. Det kan ta upp till två veckor innan vi publicerar svaret. Om din fråga inte hör till ämnet eller innehåller personangrepp kommer vi inte att svara på den.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    1200
    Hjälpte informationen på sidan dig?

    Meny