- Startsida
- Bo, trafik och miljö
- Avfall och återvinning
- Nytt insamlingssystem för avfall
Nytt insamlingssystem för avfall
Fastighetsnära insamling av matavfall och förpackningar ska införas i Krokoms kommun.
Varför ett nytt insamlingssystem?
Det nya systemet införs för att följa ny lagstiftning. Lagstiftningen innebär att matavfall och förpackningar ska samlas in nära fastigheten, oavsett om du bor i villa, lägenhet, har ett fritidshus eller en verksamhet. Det betyder att nuvarande insamlingssystem måste bytas ut mot ett där fler typer av avfall kan samlas in.
EU kräver att mer avfall återvinns och att resurser i matavfall och förpackningar tas om hand. Förpackningar kan bli nya produkter och matavfall kan bli biogas och gödsel, istället för att eldas upp.
Idag innehåller ett avfallskärl ungefär en tredjedel matavfall, en tredjedel förpackningar och en tredjedel restavfall. Med det nya systemet ska det bli enklare att sortera bättre.
Krokoms kommun är en av få kommuner i Sverige som ännu inte samlar in matavfall. Enligt lagkrav skulle matavfallsinsamling ha införts 2024 men kommunen har fått dispens till våren 2026. Det är kostnadseffektivt om insamling av matavfall och förpackningar kan införas samtidigt.
Förutsättningar i Krokoms kommun
Målet med insamlingssystemet är att det ska vara anpassat till kommunens förutsättningar, kostnadseffektivt och flexibelt. Jämtlands kommuner har tillsammans undersökt olika alternativ.
Vår kommun består av både tätbebyggda områden men även mycket glesbygd där avfallskärl står längs landsvägar. Fritidshus är utspridda i hela kommunen och är inte samlade till vissa områden. Stora delar av året är det dessutom vinterväglag.
System som används i södra Sverige och i större städer är inte det självklara valet för Krokoms kommun.
Insamlingssystemet behöver fungera i hela kommunen. En god arbetsmiljö för sopbilschaufförerna har också varit en viktig del i valet av system.
Tjänstemännen på renhållningsavdelningen har utrett flera alternativ och tagit fram ett förslag till politikerna i kommunfullmäktige.
Vilket insamlingssystem föreslås för villor?
Förslaget för villor är den så kallade ”Ljusdalsmodellen”. Det innebär att villor får fyra separata kärl för matavfall, restavfall samt plast- och pappersförpackningar.
Systemet är det mest kostnadseffektiva alternativet och gör det möjligt att anpassa kärlens storlek efter olika hushålls behov. Befintliga kärl för restavfall kan även fortsätta att användas. Kärlen kan dessutom tömmas med en sidolastande sopbil, vilket är det bästa ur arbetsmiljösynpunkt.
Annat alternativ - Fyrfackskärl
Varje fastighet har två kärl, men systemet fungerar sämre än "Ljusdalsmodellen" i glesbygd. Införande av fyrfackskärl skulle medföra betydande kostnader för inköp av nya kärl och anpassade fordon. Dessutom kräver tömningen att chauffören kliver ur fordonet vid varje stopp, cirka 300 gånger per dag. Många kärl i vår kommun står längs landsvägar, vilket även bidrar till en otrygg arbetsmiljö när chauffören måste arbeta bakom sopbilen.
Ljusdalsmodellen är billigare än fyrfackskärl
Investeringskostnad för avfallskärl
Vid "Ljusdalsmodellen" kan restavfallskärlet behållas och tre nya kärl behöver köpas in. Investeringskostnaden för tre nya kärl är cirka 2000kr per hushåll. Investeringskostnaden för två fyrfackskärl är cirka 4000kr per hushåll. Investeringskostnaden för fyrfackskärl är alltså dubbelt så hög som för "Ljusdalsmodellen".
Investeringskostnad för sopbilar
Oavsett insamlingslösning behöver nya sopbilar köpas in. Men en fyrfack-sopbil är cirka 40% dyrare än den sopbil som används vid tömning med "Ljusdalsmodellen".
Andra ökade kostnader
Vid hämtning av fyrfackskärl kan det även krävas två chaufförer istället för en.
Vid baklastning på landsväg kan TMA-bil krävas (följebil som varnar och skyddar).
Vilket insamlingssystem föreslås för fritidshus?
Förslaget är att avfall från fritidshus lämnas på centrala uppsamlingsställen (CUS), som kommer vara placerade runt om i kommunen.
På en CUS kan fritidshusägare sortera matavfall, restavfall och förpackningar på ett och samma ställe. Allt avfall kan sorteras när stugan lämnas och hämtdagar behöver inte passas. Det finns även möjlighet att välja samma lösning som för villor vid behov. Det är inte tillåtet att ta hem avfall från fritidshuset till ditt permanetboende.
Om alla fritidshus tvingades ha separata kärl, skulle väldigt många stå oanvända och ta plats helt i onödan. Vintertid blir det också problem eftersom kärl som står oanvända riskerar att bli översnöade.
Vilket insamlingsystem föreslås för flerbostadshus och samfälligheter?
Förslaget för flerbostadshus och samfälligheter är gemensamma insamlingslösningar, vilket ofta är bättre än egna kärl.
En gemensam insamlingslösning kan exempelvis vara ett avfallsutrymme (soprum) eller bottentömmande behållare.
För små flerbostadshus med runt fyra hushåll, kan egna kärl också fungera.
Vilket insamlingsystem föreslås för verksamheter?
Förslaget för verksamheter är separata kärl, avfallsutrymmen (soprum) eller bottentömmande behållare.
Verksamheter är exempelvis företag, föreningar och bygdegårdar. Från dessa sköter kommunen bara insamling av matavfall och restavfall. Verksamheterna ansvarar själva för att ordna insamling av förpackningar.
Vilken lösning som passar beror på hur stor verksamheten är och hur mycket avfall som uppstår.
Beslut, tid och kostnader
Tjänstemän på renhållningsavdelningen har föreslagit för kommunfullmäktige vilket insamlingssystem som ska införas för olika typer av hushåll och verksamheter.
När beslut om typ av insamlingssystem är taget kan upphandling av avfallskärl och sopbilar startas. Först när upphandlingen är klar, vet kommunen vad kostnaden blir och då kan renhållningsavdelningen ta fram förslag på avfallstaxa och avfallsföreskrifter.
När kan insamlingssystemet vara igång?
Från beslut tar det 1,5 – 2 år innan kärl och sopbilar finns på plats. Det gör att det blir svårt att införa hela systemet innan 2027, som lagen kräver.
Kommunens dispens från att samla in matavfall gäller bara till mars 2026. Om Naturvårdsverket inte godkänner förlängning av dispensen, kan matavfallsinsamling behöva införas före fastighetsnära insamling av förpackningar.
Avfallstaxan – vad kommer det att kosta?
Förpackningsinsamling bekostas av producenterna eftersom konsumenterna redan betalat för insamlingen när förpackningen köptes. Därför blir det inte någon höjd avgift för dig som kund gällande insamling av förpackningar - om ett effektivt system införs.
Införandet av matavfallsinsamling leder dock till en höjning av avgiften. Innan kärl och sopbilar upphandlats och köpts in, går det inte att veta exakt vad det kommer att kosta. Andra kommuner som har infört matavfallsinsamling har höjt taxan för sophämtning med 15 - 20 procent. I genomsnitt innebär det cirka 400 kr per hushåll och år.
Avfallsföreskrifter – regler för avfall
I kommunens avfallsföreskrifter finns regler för hur avfall ska hanteras. I föreskrifterna står det till exempel om hemkompostering är tillåten och om kostnad för sophämtning ska kunna minskas om ett hus står tomt.
E-tjänster
- Anmäl ägarbyte Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Anmäl adressändring för fakturor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Anmäl eller avanmäl autogiro Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Beställ avfallshämtning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Fakturafrågor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Hantera e-postfaktura Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Beställ och hantera sopkärl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

