Tillbaka till "min" skola

Illustration huvudroll

Hos oss i Krokoms kommun har alla medarbetare en huvudroll. Sofie är lärare på Trångsvikens skola, en skola där hon sprang i korridorerna när hon själv var barn. Nu brinner hon för uppgiften att få eleverna att känna att de vill, vågar och kan!

Jag är lärare på Trångsvikens skola och det händer ibland när jag går omkring på skolan att jag kastas tillbaka i tiden. Jag har åkt pulka i de här backarna, sprungit i trapporna med mina kompisar, suttit i de här klassrummen. Min lärarbana började i Stockholm, men nu är jag tillbaka på hemmaplan och det är fantas­tiskt roligt. Jag känner den här byn och som lärare här blir jag också en del av den.

Vi kallar Trångsvikens skola för en entrepre­nörsskola. Trångsviken är fullt av inspirerande företag och människor och den devisen vi vill ge våra elever är: Jag kan! Jag vill! Jag vågar!

Jag hade länge varit intresserad av First Lego League-konceptet, men visste inte så mycket mer än att det passar vårt motto när jag fick möjlighet att anmäla oss för tre år sedan. Det var mycket att sätta sig in i, det här var verk­ligen en uppgift som utvecklade mig i min lä­rarroll! Helt plötsligt var jag tvungen att kunna programmera legorobotar, det var också sida upp och sida ner med regler och anvisningar kring hur tävlingen går till. Inför turneringen i Östersund hade vi rätt låga förväntningar, det var första gången vi var med och mycket kändes fortfarande invecklat.

Men – fyrorna från Trångsvikens skola åkte hem med andraprispokalen i programmering. Flera grät bokstavligen av lycka när kompisar­na vann matcherna! Genom hela FLL-koncep­tet löper arbetet med kärnvärden som en röd tråd, det handlar om gemenskap och upptäck­arglädje – och som vi fick detta!

Efter framgångarna ville vi såklart delta året efter igen. Vi satte igång, men ganska snart fick vi veta att turneringen i Östersund ställts in på grund av pandemin.

När vi anmälde oss i år visade det sig snart att inga andra lag var anmälda. Jag såg ingen an­nan lösning än att låta mina båda klasser tävla som ett varsitt lag, för jag vill att mina elever ska få göra det här. Sagt och gjort, vi jobbade på i Trångsviken under hösten, eleverna pro­grammerade och de kom fram till spännande lösningar på temat hållbar frakt. De ringde runt till både stora och små företag för att få hjälp med sin idéer. Och i november var vi redo. Spänningen låg tät hela dagen. De presentera­de projekt för domarna, tävlade mot varandra med sina robotar, och efter en oerhört jämn kamp stod årskurs sex som segrare. Nu väntar Skandinavisk final i Ålesund i mars, och det är precis det här jag sett framför mig – att få ta med Trångsvikens skola ut i världen!

  • Sofie Nilsson
  • Lärare
  • Trångsvikens skola

Meny