Nyheten har passerat sitt bäst före-datum

Familjeföretag på frammarsch

Tre män i ett virkeslager

Tobias Ehrman, Rikard Eriksson och Lennart Dahlin arbetar på Föllinge Golv. Foto: Gösta Fries

I drygt femtio år har golv till både slott och koja tillverkats av Föllinge Golv. Företaget, som startades av Erland Eriksson, drivs nu av tredje generationen och har under åren utvecklas till en framgångsrik modern golvfabrik.

– Vi har jobbat hårt och länge genom flera generationer, tillsammans med fantastisk personal, för att bygga upp företaget till vad det är idag, säger Rikard Eriksson, tredje generationens ägare av Föllinge Golv.

Rikard har följt företaget sedan barnsben, genom nybyggnationer och satsningar, och blev själv anställd kring 2000. Då drevs företaget av olika delägare under några år, men 2016 valde Rikard att köpa tillbaka Föllinge Golv och driva företaget fri från utomstående investerare igen. En satsning som visat sig vara helt rätt, och en del av motiveringen till att han fick motta Företagarnas pris som Årets företagare i Krokoms kommun 2020.

Sedan återköpet 2016 har företagets främsta fokus, förutom golvproduktion av hög kvalité, legat på att få en mer hållbar energianvändning samt utveckla en digital försäljningsstrategi för att enklare nå ut till nya kunder.

– Vi är inte självförsörjande på el, men har vidtagit åtgärder som gett stor effekt på vår förbrukning och tagit oss närmare målet att bli Sveriges mest miljövänliga trävaruindustri, säger Rikard.

Han berättar hur restprodukter används för att värma lokalerna och att de har bytt både belysning och cirkulationspumpar för att minska sin energiförbrukning. Fabriken har även fått en egen solcellsanläggning, som komplement till andelarna som ägs i Östersunds solcellspark.

När det kommer till den digitala utvecklingen har företaget nyligen lanserat en ny hemsida, med integrerad webbhandel. I kombination med sökordsoptimering av hemsidan samt köpt sökords­annonsering är förhoppningen att den privata målgruppen nu enklare ska hitta Föllinge Golv när de letar golvalternativ.

– Vi har precis börjat detta arbete men kan redan se resultat. Besöksantalet och även omsättningen på hemsidan ökar hela tiden vilket känns väldigt kul, säger Rikard som det närmsta året ser fram emot att fortsätta utveckla försäljningsstrategin kopplad till hemsidan.

Inför det nya året har de även investerat i en ny såglinje för stockar som ger dem möjligheten att smidigt ta ut plank till sina bredaste golv samt utöka produktutbudet med produkter för hustimmer. Kanske växer också det anrika Föllingeföretaget snart i antal anställda.

Sofia Wrangel

Meny